U bent hier

5. Wat ondernemingen altijd vergeten...

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

Zoals u in eerdere hoofdstukken heeft kunnen lezen is bedrijfscontinuïteit een zeer breed onderwerp. Door het definiëren van scenario’s kan een onderneming zich voorbereiden op verschillende situaties. Bedrijfscontinuïteit kent meerdere aandachtsgebieden en afhankelijk van de situatie zijn bepaalde aandachtsgebieden meer of minder van belang. In dit hoofdstuk wordt gekeken met welke (kern)aandachtsgebieden u rekening moet houden en hoe u dat doet.

grote impact

In crisistijden wordt uw onderneming geconfronteerd met toenemende onzekerheden. Onzekerheden die grote impact kunnen hebben op de resultaten en die zelfs de continuïteit van uw onderneming in gevaar kunnen brengen. De kans is groot dat uw onderneming geen rekening heeft gehouden met de reële mogelijkheid van een coronacrisis.

In eerdere hoofdstukken is besproken dat werknemers een kritische functie kunnen hebben in uw onderneming. Deze crisis heeft laten zien hoe ondernemingen nieuwe manieren moesten vinden om het welzijn van werknemers te waarborgen. Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek kunt u achterhalen wat werknemers daarvoor nodig hebben. Tevredenheid Uit een...
Om de risico’s te spreiden heeft uw onderneming waarschijnlijk graag meerdere klanten. Het voordeel hiervan is dan namelijk dat u nog steeds inkomsten binnenkrijgt als één klant vertrekt. Bij leveranciers letten de meeste ondernemingen hier toch minder op; het waarborgen van de continuïteit van de keten is echter essentieel voor de bedrijfsvoering...
Voor kritische processen beoordeelt u het risico voor de continuïteit van uw onderneming. Het is belangrijk om deze analyse ook uit te voeren als het gaat om uw bedrijfsmiddelen. Met bedrijfsmiddelen wordt bedoeld: goederen die u gebruikt in uw onderneming en die niet zijn aangeschaft met het doel deze (meteen door) te verkopen. Hierbij gaat het...
Het is tegenwoordig niet de vraag óf er een datalek plaatsvindt, maar wannéér. Desalniettemin zijn veel ondernemingen onvoldoende voorbereid op de gevolgen van een datalek, terwijl de eerste uren na het ontdekken van een datalek cruciaal zijn voor de reputatie van uw onderneming. Er is nog weinig aandacht voor de mogelijke gevolgen van een inbreuk...
Bedrijfscontinuïteit is dus belangrijk. Overheid, toezichthouders en grote afnemers eisen van ondernemingen dat ze hun bedrijfscontinuïteit garanderen. Allerlei mogelijke incidenten worden opgevoerd en zodanig aangezet dat het een wonder is dat uw onderneming nog bestaat. Niet alle scenario’s zijn even relevant Stel dat een onderneming, met een...
Kennismanagement is het proces van creëren, delen, gebruiken en beheren van kennis en informatie in uw onderneming. Het versturen van een document naar het verkeerde e-mailadres, een fout in de toegangsrechten van een gedeelde map of een niet ontdekt lek in een systeem van uw onderneming. Het lijken kleine fouten, maar ze kunnen grote gevolgen...