U bent hier

Office & Management Support
E-mail als communicatiekanaal kan stuk veiliger

E-mail als communicatiekanaal kan stuk veiliger

E-mail was al één van de meest gebruikte communicatiekanalen. Door het massale thuiswerken kreeg het nog een extra boost. Maar e-mail is ook een risicovol kanaal als het gaat om aanvallen door hackers: zakelijke e-mailaccounts zijn belangrijke doelwitten van cybercriminelen.

Doordat cybercriminelen steeds slimmere technieken gebruiken, is e-mail een belangrijk middel bij sociaal engineering. Via misleidende mails proberen de criminelen persoonlijke en bedrijfsgevoelige informatie los te peuteren bij werknemers. Die informatie kan bijvoorbeeld toegang verschaffen tot het centrale netwerk met de bedrijfsgegevens. Ook lokmails om de gebruiker naar malafide websites te leiden waar malware of andere digitale ellende klaarstaat, verschijnen regelmatig in de inbox. In grotere organisaties is het relatief makkelijk om te vissen naar of te frauderen met gebruik van de naam van een collega die niet op de afdeling of in het kantoorpand zit, maar wel elders in de organisatie werkzaam is.

Aandachtspunten voor veilig e-mailverkeer

Er is het een en ander tegen te doen. De volgende aandachtspunten kunnen hierbij van dienst zijn:

  • Zijn de e-mailprocedures geheel up-to-date? Bij sommige organisaties zijn nog protocollen en standaarden in gebruik die decennia geleden werden ontwikkeld. Inmiddels zijn er veel mogelijkheden tot certificatie, (tweeweg)authenticatie en identificatie en encryptie. Het zijn allemaal manieren om het e-mailverkeer te beschermen.
  • Is iedereen in de organisatie op de hoogte van de risico’s en gevaren? Bewustwording van digitale gevaren (artikel) is een belangrijk aspect in de beveiliging en de preventie.
  • Is er in de organisatie beleid (tool) rondom wel of niet delen van bepaalde gegevens via e-mail, en op welke manieren dat hoort te gebeuren?