U bent hier

4. Handelen bij ­arbeidsongevallen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

Soms lopen arbeidsongevallen goed af, soms ook heel slecht. Maar of uw werknemer er nu ‘slechts’ een flinke blauwe plek aan overhoudt of dat hij de rest van zijn leven kampt met de gevolgen van een ongeval: u wilt überhaupt niet dat iemand gewond raakt. Richt u zowel op het voorkomen van ongevallen als op maatregelen om – als een arbeidsongeval zich voordoet – de vervolgschade zo veel mogelijk te beperken.

noodplan

nazorg

Als u adequaat en snel ingrijpt na een arbeidsongeval, kunt u de gevolgen flink beperken. Zo kan een goede bedrijfshulpverlening (bhv) levens redden of ernstig letsel voorkomen en een goed noodplan ervoor zorgen dat niet nog meer medewerkers betrokken raken bij het ongeval. Bovendien kunt u gevolgen van een arbeidsongeval sterk beïnvloeden door te zorgen voor een optimale nazorg. Voor de direct betrokkenen, maar ook voor getuigen van een ongeval. Dit is in eerste instantie van belang voor de betrokken individuen, maar ook voor uw organisatie is het cruciaal. Medewerkers moeten zich tenslotte wel veilig blijven voelen. Anders liggen ziekteverzuim en een hoger verloop op de loer.

Alle medewerkers moeten weten tot wie ze zich moeten wenden en wat ze moeten doen bij een arbeidsongeval. Dit moet ook onderdeel zijn van uw bedrijfsnoodplan. Daarin regelt u tenslotte hoe een ongeval, brand of ander incident wordt gemeld, wie er wordt gealarmeerd en hoe de bhv is geregeld. Als een ongeval onopgemerkt blijft, is er geen actie...
De bhv’ers kunnen natuurlijk niet overal tegelijk zijn en zelf alles zien. Daarom moeten zij bij meldingen en alarmering goed samenwerken met bijvoorbeeld de receptionisten of beveiligers. De receptionist of beveiliger alarmeert hulpverleners en zet zo de bhv-organisatie in werking. Deze ondersteuners kunnen zelf ook al bhv-taken vervullen. Denk...
U moet de organisatie van uw bhv gedetailleerd opnemen in uw RI&E. Denk hierbij in ieder geval aan de onderstaande punten. Wat zijn de ongevals- en brandrisico’s in uw organisatie, waarvoor preventieve maatregelen niet mogelijk of haalbaar zijn? Of die kunnen plaatsvinden ondanks preventieve maatregelen? Welke maatgevende factoren zijn van...
Na het ongeval hebben de bhv’ers als belangrijkste taak om eerste hulp (EHBO) te verlenen. Het kan nodig zijn om het slachtoffer naar een arts of de spoedeisende hulp (SEH) van een ziekenhuis te brengen. Zorg dat u vooraf duidelijk vastlegt waar de dichtstbijzijnde arts of SEH is en wie de betrokkene erheen kunnen brengen. Wees op zo’n moment...
Realiseert u zich dat de schrik er na een bedrijfsongeval goed kan inzitten bij omstanders. De beelden van het slachtoffer staan nog op hun netvlies, misschien zijn er zelfs doden gevallen. Vooral als de gevolgen ernstig zijn, kan de schok ook groot zijn bij werknemers die niet direct getroffen zijn. Deze gevoelens kunnen nog lang nawerken, zeker...