U bent hier

5. Arbeidsongevallen registreren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: maart 2021

Als u arbeidsongevallen wilt bestrijden, moet u weten waar en wanneer ze plaatsvinden en wat er precies is gebeurd. Houd daarom goed bij welke arbeidsongevallen in uw organisatie gebeuren en waar. Daar kunt u uw preventiebeleid op aanpassen. Dit is niet alleen praktisch, maar ook nog eens verplicht. Volgens artikel 9, lid 2 van de Arbowet moet u namelijk registreren welke arbeidsongevallen zich voordoen in uw organisatie. U mag zelf weten welke vorm die registratie heeft.

inventarisatie

Wilt u arbeidsongevallen in uw organisatie kunnen voorkomen en bestrijden, dan moet u een goed beeld hebben van de risico’s die werknemers lopen. Uw preventieve beleid baseert u daarom op de inventarisatie van die risico’s.

privacy

Ook arbeidsongevallen uit het verleden zijn een belangrijke bron van informatie voor u. Aangezien de wet niet voorschrijft hoe die registratie eruit moet zien, kunt u dus de ongevallenadministratie voeren die voor uw organisatie het meest praktisch is. Let er wel op dat uw administratie niet voor alle werknemers inzichtelijk is vanwege de privacy van de slachtoffers.

Volgens de Arbowet moet u een lijst bijhouden van alle meldingsplichtige arbeidsongevallen en van alle ongevallen die hebben geleid tot een verzuim van meer dan drie werkdagen. U moet van elk ongeval de datum waarop het plaatsvond noteren en de aard ervan.

De Arbowet schrijft voor dat u in ieder geval de arbeidsongevallen registreert die u ook verplicht bent te melden bij Inspectie SZW. Dit zijn alle ongevallen die leiden tot de dood, blijvend letsel bij het slachtoffer of een ziekenhuisopname. Meer hierover leest u in hoofdstuk 6. Als er ‘slechts’ sprake is van een poliklinische behandeling zonder...
U kunt grotendeels zelf kiezen welke gegevens u wilt opnemen in de administratie van arbeidsongevallen. Wettelijk gezien bent u in ieder geval verplicht om vast te leggen: de aard van het ongeval; de datum van het ongeval. Daarnaast kunt u onder meer de volgende gegevens regi­s­treren: functie van het slachtoffer; afdeling waarin hij werkzaam is;...
Ook over de vorm van de registratie schrijft de wet niets voor. U kunt natuurlijk een Excelsheet maken en daarin de gegevens noteren. Vooral bij grotere organisaties – waar zich meerdere arbeidsongevallen voordoen – is het slim om hiervoor professionelere software te overwegen. Als u al werkt met een registratiesysteem voor uw arbobeleid,...
Als u eenmaal heeft vastgesteld welke ongevallen u wilt registreren, welke gegevens u per ongeval opneemt en welke vorm uw registratie krijgt, moet u er nog voor zorgen dat deze up-to-date blijft. Het moet duidelijk zijn wie hiervoor verantwoordelijk is. Deze persoon verzamelt de benodigde informatie en zorgt ervoor dat deze in het systeem...
U heeft pas echt profijt van de ongevallenregistratie als u het melden van ongevallen in uw organisatie stimuleert en werknemers het formulier dus ook daadwerkelijk invullen. Bovendien moet u laten zien dat u – en uw werkgever – het waardeert. Houd dan rekening met de volgende zaken: Neem meldingen altijd serieus. Laat duidelijk blijken dat de...