U bent hier

8. Reanimeren is emotionele achtbaan

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2022

De bhv’er verleent eerste hulp, zo eenvoudig is het. Voor de buitenwereld. Maar voor de bhv’er kan het wel heel ingrijpend zijn. Een reanimatie is altijd emotioneel, zeker omdat maar weinig reanimaties echt succesvol zijn. Dat leert de bhv’er al tijdens zijn opleiding en het zet de reanimatie in een ander daglicht. Het is dan ook belangrijk om eventueel bij te springen en de bhv’er van goede nazorg te voorzien.

voorpostfunctie

alarm slaan

Bhv’ers vervullen een zogenoemde voorpostfunctie: zij moeten hulp bieden in afwachting van de professionele hulpdiensten. Het voornaamste doel is het voorkomen van verder gevaar en verdere gezondheidsschade voor het slachtoffer. Een bhv’er overbrugt zo de cruciale periode die verstrijkt tussen het ongeval en het arriveren van professionele hulpverleners. Wie verzuimt alarm te slaan, komt in een situatie terecht waarin hij onnodig lang moet reanimeren.

De werkgever kan niet verwachten dat de bhv’er eerst een grondige medische check uitvoert, dat laat hij aan de hulpdiensten over. Alarmeren is daarom de eerste actie in het geval van nood. Daarna start de eerste hulp.

Een bhv’er moet voorbereid zijn op een mogelijke reanimatie. Dat doet hij allereerst door een bhv- of EHBO-opleiding te volgen. Daar leert hij wat hij moet doen als iemand onwel wordt. Als zo’n situatie zich daadwerkelijk voordoet, moet de bhv’er snel handelen. Daarom moet hij ook de volgende kennis en hulpmiddelen hebben: alarmnummers van zowel...
Voordat een bhv’er actie onderneemt, moet hij een goed beeld krijgen van de conditie van het slachtoffer. Als het slachtoffer aanspreekbaar is, kan hij de bhv’er vertellen wat er is gebeurd. In andere gevallen geven omstanders die informatie. De bhv’er moet zo snel mogelijk de vitale functies van het slachtoffer en het volgende controleren: Is het...
In de nieuwe reanimatierichtlijn is niet voor niets extra aandacht voor de aed, deze vergroot namelijk de overlevingskansen. Als binnen drie à vijf minuten een aed wordt gebruikt, stijgt de overlevingskans met 50% tot 70%. Daarom zal de meldkamercentralist altijd vragen naar een aed. Maar om goed te begrijpen waarom een aed zo belangrijk is, moet...
Als de bhv’er merkt dat het slachtoffer weer zelfstandig ademt, legt de bhv’er hem in de stabiele zijligging. Uiteraard blijft de bedrijfshulpverlener alert en controleert hij de ademhaling van het slachtoffer. Dat doet hij door zijn handen op de borst en rug van het slachtoffer te leggen en de ademhaling te voelen. Niet-reanimeren wens...