U bent hier

2. Fiscale regels rondom afschrijving

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2016

Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dit houdt in dat u verplicht bent om het investeringsbedrag uit te smeren over een bepaalde periode. Jaarlijks brengt u een percentage van de aanschafprijs ten laste van het bedrijfsresultaat.

fiscale 
jaarwinst

Een bedrijfsmiddel is een goed dat u voor de bedrijfsvoering van de onderneming gebruikt en nodig heeft om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen leveren. Voor de bepaling van de fiscale jaarwinst schrijft u af op de in gebruik zijnde bedrijfsmiddelen. Het verschil met de voorraad is dat een bedrijfsmiddel meer dan een productieproces meegaat. De voorraad vindt als het goed is de weg naar een afnemer.

De Belastingdienst onderscheidt (zakelijke) kosten en investeringen. De eerste vraag om te beantwoorden of u een uitgave die u doet voor uw onderneming moet aanmerken als kosten of bedrijfsmiddel is: wat is de levensduur? Kenmerkend voor een bedrijfsmiddel – en daarmee voor een investering – is dat u de aanschaf voor een langere termijn doet. U...
Voor de bedrijfsmiddelen die u inzet voor de dagelijkse gang van zaken, zoals inventaris, machines, (bedrijfs)auto’s en computers, geldt dat u over het aanschafbedrag maximaal 20% per jaar mag afschrijven. Dit komt dus neer op een minimale afschrijvingstermijn van vijf jaar. Een kortere afschrijvingsperiode dan vijf jaar is niet mogelijk. Als de...
De afschrijving hangt ook af van het verwachte gebruikspatroon van het bedrijfsmiddel, de verwachte economische levensduur en de eventuele restwaarde. Gewoonlijk worden de afschrijvingskosten volgens de lineaire afschrijvingsmethode in gelijke bedragen verdeeld over de economische levensduur en schrijft u per jaar een vast percentage af. U...
In sommige gevallen mag u afwijken van de normale manier van afschrijven en mag u zelf bepalen hoe en wanneer u uw afschrijvingskosten ten laste van het resultaat brengt. Willekeurig afschrijven is nu alleen nog mogelijk voor starters en via de VAMIL, de willekeurige afschrijving op milieubedrijfsmiddelen (zie hoofdstuk 3). Voordeel Een voordeel...
Voor onroerend goed (het bedrijfspand) gelden eigen afschrijvingsregels. Deze zijn gebaseerd op de volgende vier uitgangspunten: de gebruiksduur van een pand ligt tussen de 30 tot 50 jaar; de gebruiksduur van het pand bepaalt de hoogte van de afschrijving; de mogelijkheid tot afschrijving is afhankelijk van de bodemwaarde. De boekwaarde van het...
Goodwill is de meerwaarde van de onderneming – de contante waarde van de overwinst – die de koper bereid is te betalen boven op de waarde van de activa en passiva (het zichtbare eigen vermogen). Het is een bonus op de waarde van de onderneming die een koper bereid is te betalen. Fiscale vs. bedrijfseconomische praktijk Voor goodwill geldt een...