U bent hier

6. Onbewuste stereotypen en vooroordelen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2021

Dit hoofdstuk gaat in op het ontstaan en de effecten van stereotypen. Het is vooral bedoeld als achtergrondinformatie en helpt u begrijpen waarom het nemen van bepaalde maatregelen – zoals anoniem solliciteren – nuttig kan zijn bij het omzeilen van de effecten van onbewuste vooroordelen.

Naar de effecten van maatregelen tegen stereotypen in de werving en selectie is veel onderzoek gedaan. Het College heeft in een literatuurstudie een behoorlijk aantal van die onderzoeken op een rijtje gezet. De resultaten zijn gebundeld in: ‘Interventies om discriminatie bij de werving en selectie tegen te gaan’. U vindt dit document op mensenrechten.nl.

Wat zijn stereotypen precies? Er zijn veel verschillende definities van stereotypen en vooroordelen. Stereotypen zijn kenmerken waarvan mensen denken dat die van toepassing zijn op bepaalde groepen. Het is een link tussen het kenmerk (klompen) en het lidmaatschap van een groep (boeren). Het idee is dat mensen denken dat een groot gedeelte van de...
Het brein is een fenomenaal orgaan, het stelt u in staat om te leren. U leert van uw ervaringen en van alle informatie die uw brein binnenkomt. Uw brein probeert al deze informatie zo goed mogelijk te verwerken. Het maakt daarbij gebruik van hokjes. Dat is wel zo praktisch. Uw brein bepaalt razendsnel in welk hokje informatie past die u waarneemt...
De stereotypen die rondwaren in de maatschappij hebben allerlei effecten op mensen. Hieronder leest u over een aantal van deze effecten. 6.3.1 Homogeniseringseffect Er is een interessant fenomeen dat uw beeld van een individu kan vertroebelen: het homogeniseringseffect. Dat wil zeggen dat u wel de verschillen in uw eigen groep ziet, maar niet de...
Stereotypen zijn de hokjes waarvan het brein dagelijks gebruikmaakt. Ze besparen tijd en energie, zijn een overlevingsmechanisme en leveren u een identiteit op. Het brein is dus gebaat bij het behouden van die hokjes. Als u bij elk stukje nieuwe informatie het hokje moet aanpassen, hebben die hokjes weinig zin. Daarom zoekt uw brein naar...