U bent hier

3. Werving en selectie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2021

Een divers personeelsbestand vormt u vanzelfsprekend door de werving en selectie van verschillende werknemers. Het gaat er echter niet om mensen tóch een kans te geven als zij niet over de juiste kwalificaties beschikken. Het gaat om het selecteren van de beste kandidaat voor de functie.

intentie

Uit onderzoek blijkt dat in werving en selectie onbewuste vooroordelen vaak een rol spelen. Ook uit zaken die gespeeld hebben bij het College blijkt dat. Hoewel de intentie vaak is om juist niet te discrimineren, gebeurt het toch. Het gevolg is een gebrek aan diversiteit.

bril

effecten

Hoe kan dat? Op onbewust niveau kijken we toch met een bepaalde bril naar een sollicitant. Een bril die wordt gevormd door uw omgeving en uw ervaringen. U kunt deze bril niet zomaar afzetten. Hoe dit precies zit, leest u in hoofdstuk 6. U kunt wel iets doen om de effecten van onbewuste aannames – die iedereen dagelijks doet – te omzeilen. U kunt uw wervings- en selectieproces structureren en objectiveren.

Onbewuste vooroordelen zijn – het woord zegt het al – onbewust. Weten dat u mogelijk onbewuste vooroordelen heeft, maakt niet dat ze ineens geen effect meer hebben. U heeft tenslotte niet in de gaten wanneer ze een rol spelen. Dat betekent dat bewustwording van hoe onbewuste vooroordelen werken en kennis over de mogelijke effecten onvoldoende zijn...
Het hebben van een goede klik met een kandidaat is een heel geaccepteerd argument om een keuze te maken. De klik zou nodig zijn omdat u toch ook op een prettige manier wilt samenwerken. De kandidaat moet wel in het team ‘passen’. Werknemers die goed met elkaar overweg kunnen, werken graag samen en dat is natuurlijk goed voor het werk. Maar wat is...
Een gestructureerde, objectieve vacaturevervulling begint bij het opstellen van de vacaturetekst. Maar het is druk, u heeft wel meer te doen, de vacaturehouder ook, en dan blijkt dat er vaak weinig aandacht wordt besteed aan de vacaturetekst. Terwijl het meeste werk juist aan de voorkant zit, vóórdat u de vacaturetekst opstelt. U kunt om tafel...
Veel organisaties zetten vacatures via de bekende kanalen uit. Als u op zoek bent naar meer diversiteit, is het goed om soms wat meer moeite te doen om die te bereiken. Dat betekent dat u zich buiten de gebaande paden moet bewegen. Doelgroepgericht U verspreidt uw vacature waarschijnlijk via LinkedIn, maar wat is uw bereik daar? Algoritmes kunnen...
Als u de vacaturetekst goed heeft voorbereid – zoals eerder in dit hoofdstuk beschreven – zou de brief- en cv-selectie een koud kunstje moeten zijn. U heeft al goed nagedacht over de functie-eisen en daar een hiërarchie in aangebracht. U weet daardoor wat de harde eisen zijn van de functie. 3.5.1 Sollicitatiebrief In de sollicitatiebrief motiveren...
Vraag u eens af of een sollicitatiegesprek altijd de beste methode is om – na de brief- en cv-selectie – te bepalen welke kandidaat de baan krijgt. Denk eens na over alternatieven om te toetsen of iemand voldoet aan de functie-eisen. Heeft u een openstaande functie waarbij een werknemer mensen te woord zal staan, dan kunt u een acteur inhuren die...
Nadat u heeft bepaald welke kandidaten naar de volgende ronde mogen, volgt meestal een gesprek. Als u een aantal van de hiervoor beschreven objectiveringsmaatregelen heeft genomen om onbewuste vooroordelen te voorkomen, zet u dat door tijdens het selectiegesprek. Juist ook in een face to face-situatie spelen onbewuste vooroordelen een rol...
Na de gesprekken evalueert u de kandidaten samen met de leden van de selectiecommissie. Het is misschien verleidelijk om de kandidaten één voor één door te nemen, maar het is verstandiger om telkens een vraag of competentie te bespreken. Dat bevordert de objectiviteit en helpt u om de juiste kandidaat te kiezen voor de openstaande functie. Gebeurt...