U bent hier

4. Functieonderzoek

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2016

Functies onderzoeken en waarderen doet u natuurlijk binnen de context van uw organisatie. De functies moeten zijn afgeleid van de organisatiedoelstellingen en er moet een logische samenhang bestaan tussen de functies. Afdelingen, rapportagelijnen en organisatieprocessen zijn namelijk van elkaar afhankelijk en oefenen invloed op elkaar uit. Functiewaardering kunt u dan ook niet als losstaand element zien.

doel

Voordat u functies kunt gaan waarderen (zie hoofdstuk 5), moet u het eens zijn over het doel van de hele operatie. Wilt u vooral bestaande functies actualiseren of wilt u inspelen op nieuwe of toekomstige functies? Doet u het om het personeelsbeleid te professionaliseren of komt het voort uit de wens of noodzaak om te reorganiseren? Als het doel eenmaal duidelijk is, kunt u de functies in kaart brengen door middel van functieonderzoek.

Functieonderzoek is het vergaren van informatie en het vertalen van deze gegevens naar functiebeschrijvingen. Informatie van leidinggevenden en werknemers is in deze fase onmisbaar. Zij kunnen u immers alles vertellen over de taken en bevoegdheden van de verschillende afdelingen en functies. U ziet er op uw beurt op toe dat taken en bevoegdheden...
Wat u zich eerst moet afvragen, is de mate waarin u in detail wilt treden. Natuurlijk kunt u ervoor kiezen om alle functies te beschrijven. Daarmee heeft u de garantie dat u volledig bent en inzicht krijgt in de bijdrage van alle functies aan de organisatiedoelstellingen. Alle functies beschrijven (en dit systeem onderhouden) kost echter veel tijd...
De uitkomsten van het functieonderzoek vormen niet alleen de basis voor functiewaardering, maar kunt u bijvoorbeeld ook gebruiken voor werving en selectie en opleidings- en loopbaanbeleid, zoals u eerder in dit themadossier heeft kunnen lezen. Het is daarom verstandig om ook vooraf te bepalen hoe breed inzetbaar het systeem van functie­...
De meeste functiewaarderingssystemen werken niet alleen met gezichtspunten en scores, maar ook met zogenoemde referentiefuncties. Dat is een representatieve groep functies die qua niveau en type een goede afspiegeling zijn van de functies in een organisatie. Met referentie-, norm- of kapstokfuncties werken bespaart tijd en geld, omdat u (of de...
Als u (of een externe adviseur) werknemers inschakelt om functie-informatie te verzamelen, door werknemers te interviewen of vragenlijsten te laten invullen, is het belangrijk om te benadrukken dat de zwaarte van de functie niet afhangt van de hoeveelheid beschreven werkzaamheden en dat de werkgever de uiteindelijke functiebeschrijving bepaalt...