U bent hier

2. De wervingskanalen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juni 2018

Zodra er een vacature ontstaat binnen uw organisatie wilt u die zo snel mogelijk invullen. Daarvoor heeft u sollicitanten nodig en die kunt u via verschillende wervingskanalen bereiken. Om zo veel mogelijk reacties te krijgen op uw vacature – zodat u een ruime keuze heeft – verspreidt u deze op zo veel mogelijk manieren. Zorg er wel voor dat de kanalen aansluiten op degene die u wilt bereiken.

actief

doel

Tegenwoordig zijn er veel verschillende wervingskanalen die u kunt gebruiken in uw zoektocht naar een nieuwe werknemer. Daarbij kunt u actief op zoek gaan naar kandidaten door via deze kanalen potentiële werknemers te benaderen, u kunt de kanalen gebruiken voor het verspreiden van de openstaande vacature en reacties af te wachten en u kunt de kanalen met elkaar koppelen. In ieder geval geldt hier: het doel bepaalt de middelen.

Waarom zou u een tijdrovend en kostbaar werving-en-selectieproces ingaan als er binnen uw organisatie al interessante kandidaten rondlopen? Zij zijn bovendien al bekend met de organisatie en gemotiveerd om een nieuwe stap te maken. Het klinkt veelbelovend, interne werving, maar het heeft toch zijn haken en ogen. 2.1.1 Wat zijn de regels? In veel...
Als er geen geschikte interne kandidaten voor de vacature zijn, moet u het buiten de organisatie zoeken en de vacature extern uitzetten. Maar welke wervingskanalen kiest u dan? Werving is namelijk mogelijk via: de eigen website; het eigen netwerk; social media; zoeken in databases; vacaturesites; een uitzendbureau, detacheringsbureau of recruiter...
Potentiële werknemers bevinden zich steeds meer online. Wilt u een talentvolle werknemer strikken, dan moet u alles uit de kast halen, want zij zullen veel keuzemogelijkheden hebben. Dit vraagt om variatie in uw wervingsbeleid om uzelf te onderscheiden op de arbeidsmarkt van andere organisaties, die ook hard op zoek zijn naar talenten. Online kunt...