U bent hier

2. De (goede) start van uw onderneming

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: juni 2015

Bij de start van een (nieuwe) onderneming bent u verplicht deze in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Deze geeft de gegevens automatisch door aan de Belastingdienst, waardoor u zich dus niet nog eens apart hoeft aan te melden en meteen een BTW-nummer krijgt. Kiest u voor de bv als rechtsvorm, dan vindt de oprichting plaats via de notaris. Deze stelt de notariële akte op met daarin de statuten en verzorgt de inschrijving aan de KvK voor u.

inschrijving

personeel

U krijgt automatisch een uitnodiging toegestuurd om aangifte te doen. Op basis van uw inschrijving bij de KvK stelt de Belastingdienst vast met welke belastingen u te maken krijgt. Naast de inkomstenbelasting en BTW is dat voor een bv de vennootschapsbelasting. Neemt u direct personeel in dienst, dan krijgt u ook te maken met loonheffingen.

Als ondernemer moet u een administratie opzetten en bijhouden. Dit is wettelijk verplicht. De administratie moet zijn afgestemd op de aard van uw bedrijf of op het doel van de bv. Bewaarplicht U moet de (digitale) gegevens van uw administratie en over uw bedrijfsproces zeven jaar bewaren. De administratie vormt de basis van uw aangiften en de...
Als professional moet u een VAR-verklaring aanvragen. Voor de IB-ondernemer is dit de VAR-winst uit onderneming, voor de dga de VAR-dga. De VAR-verklaring heeft echter haar langste tijd gehad. De Belastingdienst gaat in de toekomst werkzaamheden van zzp’ers beoordelen aan de hand van zogenoemde overeenkomsten tot opdracht, zo heeft...