U bent hier

4. Conflicten herkennen en voorkomen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2014

Hoewel ieder conflict weer net iets anders verloopt, doorlopen conflicten wel bijna altijd een vast aantal stadia. Als u deze stadia kent, kunt u conflicten sneller herkennen. Ook kunt u beter inschatten of het verstandig is om in te grijpen of om de kemphanen juist de kans te geven zelf een oplossing te vinden. Zo kunt u voorkomen dat conflicten helemaal uit de hand lopen en echt schade toebrengen aan uw organisatie.

signalen

voorzichtigheid

Conflicten beginnen vaak heel klein. De signalen zijn aanwezig, maar alleen iemand die echt weet waar hij op moet letten, zal ze als zodanig herkennen. Zelfs de conflictpartijen hebben vaak nog niet precies door wat er gaande is. Of u nu een partij bent in het conflict of dat het ontstaat tussen mensen in uw omgeving, het is belangrijk dat u het snel herkent. Zo kunt u zelf de koe bij de horens vatten of het probleem aankaarten bij de juiste partij, zoals de ruziemakers zelf of een leidinggevende. Voorzichtigheid is wel geboden! Als het conflict in een vergevorderd stadium verkeert, is het niet verstandig om zomaar tussen twee partijen te springen. Zorg dus dat u weet hoe ver een conflict al gevorderd is.

Ieder conflict is, ook in het beginstadium, aan bepaalde signalen te herkennen. Sommige signalen zijn gemakkelijk te herkennen, andere zijn minder duidelijk of eenduidig. Als u alert bent en goed om u heen kijkt, kunt u deze signalen al herkennen ruim vóórdat een conflict escaleert. Dat geldt zowel voor conflicten waar u zelf – mogelijk tegen uw...
Wilt u een conflict op de juiste manier aanpakken, dan is het niet alleen van belang dat u er op tijd bij bent. U moet ook weten in welke fase het conflict zich bevindt. De verschillende fasen bepalen namelijk hoe u het beste met het conflict kunt omgaan om tot een oplossing te komen. Het is belangrijk dat u de conflictfase kunt inschatten, als u...
Hoewel conflicten op de werkvloer zeker hun nut kunnen hebben, kleven er ook forse nadelen aan. In veel gevallen kan het daarom beter zijn om conflicten te voorkomen. Dat is helaas lang niet altijd mogelijk. Werknemers verschillen nu eenmaal van elkaar in hun ideeën en persoonlijkheden, en dat zorgt voor botsingen. Ook op inhoudelijk werkvlak...