U bent hier

Onderneming & Fiscus
Andere werkwijze registratie onderhandse akten

Andere werkwijze registratie onderhandse akten

U hoeft alleen nog maar de akten bij de Belastingdienst te registreren waarvan registratie verplicht is gesteld. Dit is het gevolg van een wijziging van de wet per 1 januari 2013.

Vóór 1 januari 2013 moest u alle akten registreren bij de Belastingdienst. Hierdoor kreeg de fiscus jaarlijks erg veel akten te verwerken. Om dit te beperken is de wet op dit punt aangepast. U hoeft niet langer alle akten toe te sturen, maar slechts nog de akten waarvoor registratie verplicht is. Op de website van de Belastingdienst vindt u een lijst met deze akten.

Registratie gegevens door de fiscus

Registratie is mogelijk door de akte persoonlijk af te geven of per post aan de fiscus te sturen. De Belastingdienst registreert dan de volgende gegevens: soort akte, naam en adresgegevens van ten minste één van de partijen, aantal bladen, aantal exemplaren en aantal renvooien (bijvoegingen, veranderingen of doorhalingen van de tekst). U ontvangt de akte na registratie weer terug van de Belastingdienst. Houd er wel rekening mee dat registratie van de akten slechts bij een aantal belastingkantoren mogelijk is.