U bent hier

Onderneming & Fiscus
BelastingTelefoon doet meer fout dan goed

BelastingTelefoon doet meer fout dan goed

Het is al niet makkelijk om iemand van de BelastingTelefoon aan de lijn te krijgen voor een moeilijke fiscale vraag. Nu blijkt dat ook nog eens zonde van uw tijd te zijn. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat de BelastingTelefoon bij twee derde van de vragen een fout of onvolledig antwoord geeft.

In het bericht ‘BelastingTelefoon stelt uw geduld op de proef’ kon u lezen dat het de laatste tijd erg druk was bij de BelastingTelefoon en dat ze daardoor moeilijk bereikbaar waren. Krijgt u dan eindelijk iemand aan de lijn, dan verwacht u natuurlijk wel een goed antwoord te krijgen op uw fiscale vragen. De Consumentenbond heeft onlangs onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de antwoorden bij de BelastingTelefoon.

Twee derde van antwoorden is fout

Om de kwaliteit te bepalen stelden ‘mysteryshoppers’ zeven verschillende vragen aan de BelastingTelefoon. De vragen waren variërend in moeilijkheidsgraad. De mysteryshoppers stelden elke vraag aan tien verschillende werknemers. In twee van de drie gevallen kregen ze daarbij een verkeerd antwoord van de BelastingTelefoon. Het ging hierbij om fouten door het onterecht vermelden van een leeftijdsgrens tot het vergeten van de schenkbelasting. Het rapportcijfer voor de Belastingdienst komt daardoor niet verder dan een 4,6.

Grote gevolgen slechte informatie

De slechte informatie van de BelastingTelefoon kan voor u grote gevolgen hebben. Vult u namelijk de aangifte verkeerd in, dan moet u dat bedrag verhoogd met een boete later alsnog betalen. Daarnaast kan het ook gevolgen hebben voor uw financiële beslissingen. Met de juiste informatie zou u mogelijk andere beslissingen hebben genomen.
De Belastingdienst heeft aangegeven verrast te zijn door de uitkomst van het onderzoek. Deze resultaten blijken namelijk helemaal niet uit hun eigen onderzoek.