U bent hier

Onderneming & Fiscus
Consument wil macht over persoonlijke data bij organisaties

Consument wil macht over persoonlijke data bij organisaties

In aanloop van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zegt 82% van de Europese consumenten zeker gebruik te maken van het nieuwe recht om informatie die organisaties over hen verzamelen aan banden te kunnen leggen. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Pegasystems Inc.

Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 7.000 consumenten in zeven EU-landen. Voor hen blijkt de nieuwe wetgeving op dit moment toch nog een beetje een ver-van-hun-bed-show. Slechts 21% van de consumenten weet wat de nieuwe regels inhouden. Toch zegt 89% te willen inzien welke gegevens een organisatie over hen opslaat en wil 90% directe controle op de manier waarop organisaties hun data gebruiken.

Informatie over gebruik van persoonlijke gegevens

De mogelijkheid om geïnformeerd te kunnen worden over welke persoonlijke gegevens een organisatie opslaat, vindt 47% van de consumenten het belangrijkste verworven recht dat voortkomt uit de nieuwe regels van de AVG. 22% van de consumenten vindt het belangrijk dat ze organisaties hun persoonlijke data ook kunnen laten verwijderen. In 9% van de gevallen vinden consumenten het belangrijk om te weten op welke momenten organisaties de persoonlijke data gebruiken in hun bedrijfsvoering en de beslissingen die ze nemen.

Italianen meest ‘eager’

Detail is dat van de zeven deelnemende EU-landen, Zuid-Europeanen het meest ‘eager’ zijn om aanspraak te maken op hun nieuwe rechten. Met 90% staan de Italianen bovenaan de lijst van respondenten, gevolgd door de Spanjaarden met 89%. De derde plaats is voor de Fransen met 86%. Nederland staat op de zesde plaats met 76% van de respondenten.

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Met de AVG, of de Europese General Data Protection Regulation (GDPR), die in Nederland op 25 mei 2018 ingaat, hebben consumenten de macht over de persoonsgegevens die organisaties opslaan en verwerken. De persoonlijke gegevens kunnen uiteenlopen van naam, adres en telefoonnummer tot aankoopgeschiedenis, internetactiviteit en realtime locatie. Organisaties zullen hier hun informatiesystemen en bedrijfsprocessen in stappen (tool) op moeten aanpassen.