U bent hier

Onderneming & Fiscus
Na aanmaning geldgebrek melden mag nog

Na aanmaning geldgebrek melden mag nog

Bij ontvangst van een aanmaning voor het betalen van de belasting kunt u de betalingsonmacht nog aan de ontvanger melden. U bent pas te laat als u dan geen melding doet. Op dat moment komt namelijk definitief vast te staan of u de belasting wel of niet kunt betalen. Dit blijkt uit een recent arrest van de Hoge Raad.

Een bestuurder van een bv is verplicht om bij betalingsonmacht van belastingen of premies tijdig een melding te doen bij de ontvanger. Voldoet een bestuurder niet aan deze verplichting dan gaat de fiscus ervan uit dat het niet betalen te wijten is aan kennelijk onbehoorlijk bestuur. De bestuurder kan dan aansprakelijk worden gesteld voor het niet betalen van de belasting. In deze zaak ging het om een bv die geen loonbelasting en omzetbelasting had afgedragen. De inspecteur heeft naheffingsaanslagen opgelegd voor deze niet betaalde bedragen. Uiteindelijk meldde de bestuurder pas de betalingsonmacht toen hij een aanmaning ontving voor de betaling van de naheffingsaanslagen. De ontvanger heeft de bestuurder toch aansprakelijk gesteld, omdat de melding van de betalingsonmacht volgens hem niet tijdig was.

Melden betalingsonmacht binnen twee weken

De Hoge Raad vond echter dat er pas sprake was van een betalingsonmacht toen de bv een aanmaning ontving. De bv kon namelijk op het moment van het opleggen van de naheffingsaanslagen nog wel voldoen aan de betalingsverplichting. De bv hoefde op dat moment dus ook nog niet de betalingsonmacht te melden, want die was op dat moment nog niet aanwezig. De wettelijke termijn voor het melden van betalingsonmacht is binnen veertien dagen na de dag waarop de belasting behoort te zijn voldaan. De Hoge Raad bepaalde dat de bv dus binnen twee weken na ontvangst van de aanmaning haar betalingsonmacht had moeten melden. 
Hoge Raad, 12 augustus 2011, LJN: BR4865