Wijzigingen autobelastingen voor 2016
De wijzigingen uit de Autobrief 2.0 – die medio 2015 wordt verwacht – gaan waarschijnlijk pas in per 1 januari 2017. Voor het tussenjaar 2016 is het echter wel nodig om de autobelastingen op een aantal punten te wijzigen. Recent heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën daarom een Tweede nota van wijziging op het Belastingplan 2015 naar de Tweede Kamer gestuurd.
In het bericht ‘Nieuwe autoplannen komen pas in 2015’ kon u al lezen dat de staatssecretaris in het Belastingplan 2015 nog met voorstellen zou komen om de autobelastingen in 2016 te wijzigen. In de Tweede nota van wijziging is daarom een aanpassing van de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak opgenomen. Per 1 januari 2016 zouden eigenlijk de bijtellingspercentages van 4% en 7% verdwijnen. De staatssecretaris heeft nu echter aangegeven het percentage van 7% te handhaven. Deze categorie gaat in 2016 gelden voor volledig elektrische auto’s.
Verder aanscherpen CO2-grenzen
Daarnaast is het nodig om de CO2-grenzen verder aan te scherpen. Per 2016 gelden de volgende CO2-grenzen voor de bijtellingscategorieën:
- De 14% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer.
- De 20% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 79 gram per kilometer.
- De 25% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 80 gram of meer per kilometer.
U moet deze nieuwe CO2-grenzen toepassen als de werknemer in 2016 een nieuwe (lease)auto aanschaft. Het daarbij behorende bijtellingspercentage geldt dan gedurende zestig maanden.
Halftarief in de MRB voor elektrische auto’s
Per 2016 zou ook de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor (semi) elektrische auto’s vervallen. De staatssecretaris heeft echter aangegeven dat er voor het tussenjaar 2016 een halftarief in de MRB gaat gelden. Elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal vijftig gram per kilometer betalen daardoor dus slechts 50% MRB. Verder blijft de gewichtscorrectie van 125 kilo voor hybride en (semi) elektrische auto’s gehandhaafd. Bij het bepalen van de grondslag voor de MRB wordt deze gewichtscorrectie van 125 kilo in mindering gebracht.