U bent hier

Onderneming & Fiscus
Zakendoen binnen/buiten EU met nieuwe BTW-id

Zakendoen binnen/buiten EU met nieuwe BTW-id

De toekenning van een nieuw BTW-identificatienummer (BTW-id) aan eigenaren van eenmanszaken heeft ook gevolgen voor hen bij het zakendoen binnen en buiten de Europese Unie. Waar moeten deze ondernemers nu op letten vanaf 1 januari 2020?

De Belastingdienst gaat eenmanszaken nieuwe BTW-id’s toekennen om daarmee de privacy van deze ondernemers te waarborgen. Ondernemers die met een nieuw nummer te maken krijgen zullen, als ze zakendoen binnen en/of buiten de Europese Unie, vanaf 1 januari 2020 goed moeten opletten bij deze handel.

Vanaf 1 januari 2020 nieuwe BTW-id gebruiken

De ondernemer voor de BTW met de eenmanszaak moet het volgende in ogenschouw nemen:

  • Bij verkopen binnen de EU moet hij vanaf 1 januari 2020 zijn nieuwe BTW-id op zijn facturen zetten.
  • Bij inkopen binnen de EU moet zijn leverancier voor verkopen vanaf 1 januari 2020 het nieuwe BTW-id op de factuur zetten en gebruiken bij de opgaaf intracommunautaire prestaties.
  • Krijgt hij in 2020 een factuur voor goederen of diensten die de EU-leverancier al in 2019 heeft verricht en staat op deze factuur het oude BTW-nummer, dan hoeft de ondernemer de leverancier niet te vragen om een factuur met zijn nieuwe BTW-id.
  • Staat hij geregistreerd voor de mini One Stop Shop-regeling (MOSS-regeling), dan zet de Belastingdienst deze registratie om in het nieuwe BTW-id. Ondernemers ontvangen daarover nog een brief.
  • Voor de teruggaaf van BTW uit andere EU-landen, die loopt via het portaal op belastingdienst.nl/eubtw, kan de ondernemer blijven inloggen met de huidige gebruikersnaam. Dit is het huidige omzetbelastingnummer met daarvoor 'NL'.
  • Voert een ondernemer goederen in met een vergunning artikel 23, dan krijgt hij een nieuwe vergunning met het nieuwe BTW-id. Deze moet hij vanaf 1 januari 2020 gaan gebruiken.