U bent hier

Onderneming & Fiscus
Vanaf 15 maart subsidie bij aanschaf schone bestelauto

Vanaf 15 maart subsidie bij aanschaf schone bestelauto

Ondernemers kunnen vanaf 15 maart tot € 5.000 subsidie aanvragen bij de RVO als ze een schone bestelbus aanschaffen of gaan leasen. Het budget voor 2021 bedraagt € 22 miljoen en op is op dus snel actie ondernemen vanaf 15 maart!

De subsidieregeling moet ervoor zorgen dat ondernemers sneller overgaan tot de aanschaf of lease van een schone bestelauto. De regeling is nu opgenomen in de Staatscourant en treedt vanaf 15 maart in werking. De subsidie bedraagt 10% van de nieuwprijs van de bestelbus maar tot een maximum van €  5.000.

Voorwaarden om subsidie te krijgen

Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet de ondernemer aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De ondernemer kan de subsidie aanvragen  als er een overeenkomst is die op het moment van de aanvraag om subsidieverlening geen onherroepelijke verplichtingen bevat.
  • Op het moment van de subsidieaanvraag mag de bestelauto nog niet te naam zijn gesteld.
  • De overeenkomst is niet eerder gesloten dan op 1 januari 2021.
  • Als de bestelbus onder voertuigclassificatie N1 valt, moet deze een netto catalogusprijs van € 20.000 of meer hebben.
  • Valt de bestelauto onder voertuigclassificatie N2, dan moet deze minstens een verkoopprijs van € 20.000 of meer hebben.
  • De bestelbus moet een minimale actieradius hebben van 100 kilometer.
  • Als de energie voor de aandrijving van de bestelauto wordt geleverd door een accupakket mag dit geen lood bevatten;

Bij doorverkoop van de bestelbus binnen drie jaar moet de subsidie deels worden terugbetaald behalve als de bestelbus weer vervangen wordt door een nieuwe schone bestelbus. Er geldt een maximum voor het aantal bestelbussen waar een onderneming subsidie voor kan aanvragen van vierhonderd. 

Ook voor schone vrachtwagens subsidie

Staatssecretaris Van Veldhoven heeft eerder al bekendgemaakt dat ook voor schone vrachtwagens in maart een subsidieloket open gaat. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd.