U bent hier

Onderneming & Administratie
Verzekeren tegen imago- of reputatieschade

Verzekeren tegen imago- of reputatieschade

Een slecht imago van uw organisatie komt te voet en gaat te paard. Helemaal als via social media de 'geruchtenstroom' op gang komt en zich als een olievlek verspreidt. Dat kan bijvoorbeeld na een cyberaanval. Maar ook manipulaties van beelden, bijvoorbeeld via AI, kunnen organisaties in een lastig parket brengen. Er zijn wel verzekeringen af te sluiten tegen reputatie- of imagoschade, maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan zulke verzekeringen.

Reputatie- of imagoschade kan verstrekkende gevolgen hebben. In het ergste geval komt uw organisatie zelfs in de financiële problemen. Als bijvoorbeeld door een cyberaanval persoonsgegevens op straat komen te liggen, is dat niet goed voor de repetatie van uw organisatie. Maar ook door het manipuleren van beelden die niet voor échte onderdoen, kunnen bijvoorbeeld producten onterecht in een slecht daglicht worden gesteld. Ook via social media lopen organisaties kans op imagoschade als een klacht een serieus (openbaar) leven gaat leiden. Het is voor concurrenten en ontevreden klanten op deze manier erg makkelijk om op het internet hun gal te spuwen, met als gevolg dat uw imago deuken oploopt. Verzekeraars spelen hierop in door speciale verzekeringen tegen online imagoschade aan te bieden. Bij imagoschade kunt u dan een financiële compensatie krijgen en probeert de verzekeringsmaatschappij verdere schade te beperken.

Financiële plaatje bij imagoschade lastig te meten

In de praktijk blijkt het echter allemaal niet zo zwart-wit te zijn. Want mocht een klacht wel gegrond zijn, dan kan het jaren duren voordat die niet meer vindbaar is in Google. Ook al heeft u direct en adequaat gereageerd en de klacht naar tevredenheid afgehandeld. Met alle imagoschade van dien. De al dan niet terechte negatieve content van het internet verbannen is bijna niet te doen. Verzekeraars kunnen vaak niet meer voor u betekenen dan zorgen dat de schadelijke berichten moeilijk vindbaar zijn in zoekmachines. Een cyberaanval kan ook leiden tot reputatie­schade voor een onderneming. Wanneer gevoelige informatie van klanten wordt gestolen, kan dit leiden tot een verlies van vertrouwen en kan het moeilijk zijn om dit vertrouwen terug te winnen. Vaak vormt het herstellen van reputatieschade wel een onderdeel van een cyber­verzekering. Dan worden de kosten voor het herstellen van de reputatie­schade, zoals het inhuren van een PR-firma of het uitvoeren van een marketingcampagne gedekt. Dit financiële plaatje is nog redelijk in kaart te brengen. Maar de kosten vaststellen van een negatief beeld van uw organisatie in bredere zin, is moeilijk. De financiële gevolgen van imagoschade zijn namelijk moeilijk te meten. Verdiep u dus goed in wat welke  verzekeringsmaatschappij voor u kan betekenen voordat u op dit onderdeel uw organisatie gaat verzekeren.