U bent hier

Onderneming & Personeel
Campagne moet de leercultuur in het mkb bevorderen

Campagne moet de leercultuur in het mkb bevorderen

Om leren op de werkvloer in het mkb te stimuleren, is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onlangs gestart met de campagne ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’. Een informatieve site helpt werkgevers op weg.

De campagne moet verduidelijken dat werken aan een leercultuur (artikel) allerlei voordelen heeft. Een sterke leercultuur verhoogt de productiviteit, het (werk)geluk, de flexibiliteit, de betrokkenheid en de innovatiekracht in een organisatie. Bovendien maakt het de organisatie aantrekkelijker voor (potentiële) werknemers; uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023 van TNO en het CBS blijkt dat 92% van de werknemers leren op het werk (heel) belangrijk vindt. Het informeel leren van taken en collega’s is in het mkb echter minder gemeengoed dan bij grotere werkgevers. De campagne hoopt daarom nu ook mkb-werkgevers te stimuleren om te werken aan een leercultuur.

Quickscan Leercultuur laat zien wat beter kan

Onderdeel van de campagne is de Quickscan Leercultuur, waarmee een organisatie kan vaststellen hoe het gesteld is met de leercultuur, waar er ruimte is voor verbetering en hoe de organisatie het doet ten opzichte van andere werkgevers. De quickscan is te vinden op mijnleercultuur.nl. Op deze site worden bijvoorbeeld ook verschillende praktijkvoorbeelden gegeven van leren op het werk en zijn financiële regelingen (artikel) opgesomd waar werkgevers gebruik van kunnen maken als zij een leercultuur willen bevorderen. Het gaat onder meer om de stimuleringsregeling leren en ontwikkelen in het mkb (SLIM), de subsidie praktijkleren en regelingen van opleidings- en ontwikkelingsfondsen.