De gevolgen van managen met weinig financiële kunde
Plannen, delegeren, motiveren, communiceren, beoordelen, en ga zo maar door: voor leidinggevenden is het palet aan gewenste vaardigheden breed en divers. De financiële vaardigheden lopen nog weleens wat achter, en dat is niet zonder gevolgen.
Financiële managementkwaliteiten horen net zo goed in het arsenaal van een leidinggevende als de kwaliteiten die onder het aansturen en beoordelen vallen. Dat betoogt althans Dennis Vink, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit. Hij heeft dan ook vijf tekortkomingen in financiële vaardigheden benoemd die managers zelf, hun teams én hun organisaties op achterstand zetten.
Zwaarste twee manco’s
De zwaarste twee manco’s zijn toch wel gebrek aan financieel inzicht (1) en het niet kunnen contextualiseren van cijfers (2). Leidinggevenden zonder financieel inzicht vinden het bijvoorbeeld lastig om financiële rapporten te doorgronden. Ze kunnen hierdoor moeilijk verbanden leggen en het risico op verkeerde conclusies neemt toe. Cijfers (tool) niet in de bredere context van de organisatiedoelen kunnen plaatsen, levert een vertekend beeld van de realiteit op met mogelijk verkeerde beslissingen.
Ook negatieve implicaties bij gebrek aan financiële soft skills
De andere drie tekortkomingen liggen wat meer op het vlak van de soft skills, maar negatieve implicaties zijn ook hier weldegelijk. Zo kan een leidinggevende met onvoldoende rekenkundig vermogen (3) niet zelfstandig relevante berekeningen maken. Dat vertraagt de besluitvorming en vergroot de kans op fouten. Zwakke financiële communicatieskills (4) – bijvoorbeeld met andere financieel verantwoordelijken in de organisatie of externe stakeholders – heeft vaak misverstanden en inefficiëntie tot gevolg. Een blind vertrouwen op financiële experts (5) kost tot slot niet alleen geld, het ontbreken van een kritische blik zorgt voor afhankelijkheid en vergroot het risico op verkeerde beslissingen.