U bent hier

Onderneming & Administratie
De basismiddelen voor bedrijfscontinuïteit

De basismiddelen voor bedrijfscontinuïteit

De continuïteit van een onderneming is afhankelijk van de processen, bedrijfsmiddelen en personen. Als een van deze schakels uitvalt, komt de bedrijfscontinuïteit in het geding en loopt een onderneming bepaalde risico’s. Gelukkig kan een beroep worden gedaan op een aantal basismiddelen.

Bij een cyberaanval (artikel), een datalek, een geval van fraude, een inbraak of een uitval van een kritische leverancier kunnen er grote problemen ontstaan voor een onderneming. Uiteindelijk moet een onderneming te allen tijde een onderbreking van bedrijfsactiviteiten zien te voorkomen. Daarnaast moeten de kritische processen beschermd zijn. Een incident kan tot veel financiële schade leiden en zelfs imagoschade. Daar zit een ondernemer natuurlijk niet op te wachten.

Plannen, scenario’s en draaiboeken

Welke basismiddelen kunnen worden ingezet voor bedrijfscontinuïteit? Denk aan de volgende zaken:

  • Een bedrijfscontinuïteitsplan (tool): hierin moet worden vastgelegd welke zaken, mensen en diensten de onderneming definiëren en wat de aanpak is op het moment dat deze elementen in hun bestaan worden bedreigd.
  • Een Business Impact Analyse: deze analyse voorspelt de gevolgen van een verstoring voor de onderneming en brengt de informatie in kaart voor het ontwikkelen van herstelstrategieën.
  • Een crisisteam.
  • Trainingen voor werknemers. Deze trainingen moeten interactief zijn, zodat werknemers weten wat er kan gebeuren als een incident zich voordoet. Zorg er ook voor dat de trainingen worden herhaald.
  • Testscenario’s voor het testen van het crisisplan.
  • Regelmatige evaluatie van het crisisplan.

Zorg er ten slotte voor dat de opgestelde plannen, scenario’s en draaiboeken formeel worden vastgelegd en worden gecommuniceerd naar alle werknemers, zodat zij weten hoe zij moeten handelen bij een incident.