Gedemotiveerde werknemer geeft allerlei signalen
Motivatie, oftewel de bereidheid van mensen om zich ergens voor in te spannen, is geen aangeboren vaardigheid of karaktereigenschap. Managers moeten dan ook voortdurend in de gaten houden hoe het met de motivatie van hun team is gesteld.
Om zijn team te motiveren én gemotiveerd te houden, moet een manager in ieder geval laten merken dat hij vertrouwen en interesse in zijn medewerkers heeft, zowel zakelijk als persoonlijk. De werkmotivatie van zijn team kan hij onder meer peilen door zich dagelijks op de werkvloer te begeven en door regelmatig met werknemers te overleggen en gesprekken te voeren. Het samen opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) (tool) is ook een mooi meetmoment.
Fouten maken en afspraken vergeten
Gedemotiveerde werknemers zijn te herkennen aan hun werk en de manier waarop ze zich gedragen. Wat het werk betreft, kan het bijvoorbeeld zijn dat de werknemer klaagt over de onmogelijkheid van zijn taken of openlijk twijfelt aan het nut van zijn werk. Steeds vaker fouten maken – soms zelfs opzettelijk – is ook een teken aan de wand. Wees daarnaast alert op vergeten afspraken, niet behaalde deadlines (artikel) en uitgestelde taken (of taken die anders zijn uitgevoerd dan bedoeld). Een gedemotiveerde werknemer kan ook zijn eigen falen aan derden wijten.
Kritiek spuien en informatie achterhouden
Qua gedrag kan het zijn dat de werknemer lusteloosheid uitstraalt of juist extra gespannen is. Misschien komt hij steeds vaker te laat of is hij ineens afwezig. Kritiek spuien puur om kritiek te kunnen spuien, de afdeling saboteren, processen traineren en frustreren, veel roddelen, belangrijke informatie achterhouden: het zijn allemaal signalen dat een werknemer gedemotiveerd zou kunnen zijn.
Twee uitgangspunten
Voor het motiveren van zijn team heeft een manager twee uitgangspunten. Zo kan hij een werknemer aansporen om het beste uit zichzelf te halen, omdat dit voldoening geeft en ze hierdoor groeien. Het is dan het eigenbelang van de werknemer om goed werk te leveren. De manager kan ook aan de werknemer duidelijk maken waarom het vanuit de werkgever gezien belangrijk is om het beste uit zichzelf te halen. Hij stelt dan het belang van de organisatie en haar klanten voorop.