U bent hier

Onderneming & Administratie
Bijtelling voor auto’s van de zaak gelijkgetrokken in 2026

Bijtelling voor auto’s van de zaak gelijkgetrokken in 2026

Vanaf 2026 gaat voor elektrische auto's het reguliere bijtellingstarief van 22% gelden voor de volledige cataloguswaarde. Dit percentage is ook al een aantal jaren van toepassing op fossiele auto's. De tariefkorting op de MRB wijzigt ook. Dit geldt ook voor de BPM-schijfgrenzen en -tarieven.

De bijtellingskosten voor een elektrische auto van de zaak gaan in 2026 flink stijgen nu de bijtelling van alle auto’s volgend jaar wordt gelijkgetrokken. Het is daarom aan te raden dit jaar nog een elektrische auto aan te schaffen, aangezien het lagere percentage van 17% voor 60 maanden vast staat. De periode van 60 maanden gaat in op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating van de auto. Na afloop van de periode van 60 maanden wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld op basis van de regels die op dat moment van toepassing zijn. In 2019 stond de bijtelling voor volledig elektrische auto's nog op 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000. In 2025 was de bijtelling al 17% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Per 2026 gaat een bijtelling (infographic) van 22% voor de gehele cataloguswaarde gelden. De fiscale voordelen voor de elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren dus flink versoberd.

Tariefkorting op MRB

Ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) wijzigt voor elektrische auto’s. Per 2025 is voor elektrische rijders de vrijstelling van de MRB vervallen en is een korting ingevoerd van 75%. Deze korting daalt in 2026 naar 30%. Eigenaren betalen vanaf volgend jaar dus 70% van het tarief van de MRB in plaats van 25%! De korting was eerder in het leven geroepen, omdat de MRB vooral is gebaseerd op het gewicht van de auto, en elektrische auto’s zijn relatief zwaar door het accupakket. Ook voor de jaren 2027 en 2028 gaat een korting van 30% gelden en per 2029 geldt een korting van 25%. 

BPM-schijfgrenzen en -tarieven aangepast

De Rijksoverheid stelt ook voor om de BPM-schijfgrenzen en -tarieven aan te passen. Zo worden in 2026, 2027 en 2028 de schijfgrenzen, inclusief die voor de dieseltoeslag, respectievelijk met 1,55%, 1,46% en 1,38% verlaagd en de tarieven, inclusief die voor de dieseltoeslag, met 1,57%, 1,48% en 1,40% verhoogd. De eerstvolgende aanpassing hierna zal betrekking hebben op de schijfgrenzen en tarieven voor 2029 en verder. De percentages voor 2026, 2027 en 2028 worden in princpe niet tussentijds opnieuw herzien.

Download de belangrijkste Prinsjesdagstukken in pdf, zodat je snel de achtergrondinformatie bij de hand hebt.