Per 2027 extra belasting op 'vieze' auto van de zaak
In het Belastingplan 2026 stelt het demissionaire kabinet een extra belastingheffing per 1 januari 2027 voor op auto's van de zaak die CO2 uitstoten. Het gaat om een pseudo-eindheffing over de waarde van de auto van de zaak.
Om de terbeschikkingstelling van elektrische auto’s verder te stimuleren wil het demissionaire kabinet per 2027 een nieuwe pseudo-eindheffing in de loonbelasting introduceren. Dit is voorgesteld in het Belastingplan 2026. Stelt een werkgever zijn werknemer een auto ter beschikking die rijdt op fossiele brandstof (zoals diesel of benzine, maar ook hybride auto's) die ook voor privédoeleinden kan worden gebruikt? Dan krijgt de werkgever per 2027 te maken met een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde van de auto. Tenzij het gaat om een auto die ouder is dan 25 jaar: dan wordt uitgegaan van 12% van de waarde in het economisch verkeer. Voor een auto van € 40.000 is er dus sprake van een extra heffing van € 4.800 per jaar (40.000 × 12%). Auto's zonder CO2-uitstoot (zoals volledige elektrische auto's) ontlopen de pseudo-eindheffing. Net als bestelauto's.
Pseudo-eindheffing betalen na het kalenderjaar
De pseudo-eindheffing moet de werkgever per kalendermaand berekenen. En hij moet deze uiterlijk bij de aangifte over het tweede loonaangiftetijdvak van het volgende kalenderjaar betalen, maar de betaling kan ook tijdens het kalenderjaar plaatsvinden. De belastingplicht van de pseudo-eindheffing ligt bij de werkgever (inhoudingsplichtige) en de werkgever mag de lasten niet doorberekenen aan de werknemer. De werknemer betaalt naast de gewone bijtelling voor zijn privégebruik geen extra kosten. Het voornemen bleek al eerder uit een brief aan de Tweede Kamer.
Overgangsregeling tot 17 september 2030
De pseudo-eindheffing gaat per 1 januari 2027 gelden voor fossiele personenauto’s die een werkgever vanaf dat moment voor het eerst voor privédoeleinden (dat is voor deze regeling inclusief woon-werkverkeer) ter beschikking stelt. Als een werkgever vóór 2027 een personenauto ter beschikking heeft gesteld aan een werknemer, geldt een overgangstermijn tot 17 september 2030. Wordt bijvoorbeeld dit jaar (2025) een nieuw leasecontract afgesloten, dan geldt de eindheffing nog niet in 2027. Per 17 september 2030 gaat de pseudo-eindheffing gelden voor alle fossiele personenauto’s die voor privédoeleinden ter beschikking worden gesteld.
Download de belangrijkste Prinsjesdagstukken in pdf, zodat je snel de achtergrondinformatie bij de hand hebt.