U bent hier

Onderneming & Personeel
Per 2027 geen rapportageplicht voor mobiliteit van mkb

Per 2027 geen rapportageplicht voor mobiliteit van mkb

Vanaf 2027 hoeven werkgevers met 100 tot 250 werknemers niet meer te rapporteren over het woon-werkverkeer en het zakelijke verkeer van hun werknemers, is te lezen in een Kamerbrief. De maatregel werd op Prinsjesdag 2025 al aangekondigd.

Op Prinsjesdag maakte het demissionaire kabinet bekend de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) te willen schrappen voor het mkb, al was toen nog niet duidelijk wanneer dit precies zou moeten gebeuren. Dit wordt dus op zijn vroegst per 1 januari 2027, is te lezen in de Kamerbrief van demissionair minister Aartsen van onder meer Infrastructuur.

Aanpak van regels met de meeste regeldruk

Reden voor de voorgenomen uitzondering is dat de administratiesystemen van het mkb vaak niet geschikt zijn voor het verzamelen van gegevens over WMP en het rapporteren hierover. De uitzonderingsmaatregel draagt bij aan het doel van het kabinet om de 500 regels aan te pakken die de meeste regeldruk opleveren voor werkgevers.

Voorkeur voor terughoudende handhaving

Het wijzigingsbesluit wordt naar verwachting begin 2026 ter internetconsultatie gepubliceerd, waarna de Tweede en Eerste Kamer zich er volgens planning medio 2026 over buigen via een zogenoemde voorhangprocedure. De minister gaat in overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over de handhaving van de rapportageplicht bij mkb’ers. Het heeft zijn voorkeur dat gemeenten en omgevingsdiensten terughoudend zijn bij de handhaving tot de uitzondering ingaat. Mkb’ers doen er goed aan om zich te houden aan de huidige regels tot er een definitief besluit is genomen over de uitzondering.

Vrijwillig rapporteren is mogelijk

Vanaf 2027 moeten naar verwachting dus alleen werkgevers met minimaal 250 werknemers (infographic) jaarlijks rapporteren aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) over het woon-werkverkeer en het zakelijke verkeer van hun werknemers. Organisaties met minder werknemers kunnen ervoor kiezen om vrijwillig te rapporteren aan de RVO. Dit geeft inzicht in de CO2-uitstoot en biedt input voor het verduurzamen van het mobiliteitsbeleid. Een omgevingsdienst kan vrijwillige rapportages niet inzien.