Lagere bijtelling elektrische auto van de zaak verlengd
Er gaat toch nog geen streep door de korting op de bijtelling voor de elektrische auto per 1 januari 2026, als het aan de Tweede Kamer ligt. Bij de behandeling van het Belastingplan stemde de Kamer voor een wijziging die ervoor zorgt dat de lage bijtelling pas twee jaar later verdwijnt.
Op donderdag 27 november ging de Tweede Kamer akkoord met het wetvoorstel Belastingplan 2026 dat het kabinet op Prinsjesdag bij de Kamer indiende. Eén van de ingediende amendementen wilde voorkomen dat elektrische auto’s van de zaak in één klap hetzelfde bijtellingspercentage krijgen als auto’s die op fossiele brandstof rijden. De indieners van het amendement gaven aan dat kleinere elektrische auto’s nog een hogere aanschafprijs hebben dan hun fossiele evenknie, waardoor de ze in feite zwaarder belast zouden worden.
Lage bijtelling vervalt pas per 1 januari 2028
De Tweede Kamerleden stemden in met een meer geleidelijke afbouw van de korting op de bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak. Het lage bijtellingspercentage wordt daarmee 18% in 2026, 20% in 2027 en pas vanaf 2028 22%. Dit verlaagde percentage geldt in 2026 en 2027 alleen voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde (de ‘CAP’). De korting op de bijtelling bedraagt daardoor in 2026 maximaal € 1.200 en maximaal € 600 in 2027. Als een elektrische auto wordt aangeschaft, geldt de verlaagde bijtelling gedurende 60 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste toelating. Dat is gelijk aan de huidige regels.
|
Jaar |
Bijtelling zou worden |
Bijtelling wordt |
CAP |
|
2026 |
22% |
18% |
€ 30.000 |
|
2027 |
22% |
20% |
€ 30.000 |
|
2028 |
22% |
22% |
nvt |
Eerste Kamer moet nog instemmen met Belastingplan 2026
De Eerste Kamer behandelt het Belastingplan 2026 de komende weken. De stemming is voorlopig gepland op dinsdag 16 december 2025. De Eerste Kamer kan geen wijzigingsvoorstellen meer indienen en kan het totale wetsvoorstel dus alleen aannemen of verwerpen. Als ook deze Kamer instemt, treedt de maatregel per 1 januari 2026 in werking. Ook de nieuwe pseudo-eindheffing voor de auto van de zaak die rijdt op fossiele brandstof wordt dan een feit, en wel per 1 januari 2027.