U bent hier

Onderneming & Salaris
Payroller ontslaan wordt moeilijker vanaf 2015

Payroller ontslaan wordt moeilijker vanaf 2015

Per 1 januari 2015 krijgen werknemers die via een payrollbureau werken, dezelfde ontslagbescherming als werknemers in vaste dienst. Dat betekent dat UWV niet meer automatisch een ontslagvergunning verleent aan het payrollbureau als de opdracht van de payroller ten einde komt. Voor uw onderneming kan dit gevolgen hebben.

Als uw onderneming een werknemer heeft die via een payrollbureau werkt, is deze werknemer niet bij uw onderneming in dienst. De payroller heeft immers een arbeidscontract met het payrollbureau. Dat bureau is juridisch gezien dus de werkgever, niet uw onderneming. Als u geen werk meer heeft voor de payroller, is het dan ook het payrollbureau dat een ontslagvergunning aanvragen.

Ontslagcriteria payrollers gelijk aan vaste krachten

Op dit moment krijgt het bureau deze vergunning nog vrij gemakkelijk. In de Beleidsregels Ontslagtaak UWV staat namelijk dat als een werkgever zijn opdracht aan het payrollbureau intrekt, het bureau een bedrijfseconomische reden heeft voor de ontslagaanvraag.
Door een wijziging in het Ontslagbesluit (pdf) verandert deze situatie. Het wordt voor een payrollbureau dan veel lastiger om een ontslagvergunning te verkrijgen als de opdrachtgever de opdracht intrekt. UWV beoordeelt het ontslag van een payroller dan namelijk op basis van dezelfde criteria als vaste werknemers.

Niet zomaar meer opdrachten intrekken

Dit heeft ook voor u als opdrachtgever gevolgen. Trekt u de opdracht in omdat u onvoldoende werk heeft voor de payroller, dan moet u aantonen dat het laten vervallen van deze arbeidsplaats noodzakelijk is voor de bedrijfsvoering. Trekt u de opdracht in omdat er sprake is van disfunctioneren, dan krijgt het payrollbedrijf alleen een ontslagvergunning als aan de voorwaarden voor ontslag wegens disfunctioneren bij uw onderneming is voldaan.
De nieuwe regels gelden voorlopig alleen voor arbeidsovereenkomsten die op of na 1 januari 2015 ingaan. Per 1 juli 2015 gelden de regels ook voor lopende overeenkomsten tussen het payrollbureau en de payroller.