U bent hier

Fondsenwerving

Fondsenwerving

Geefgedrag in goede banen leiden

Voor uw non-profitorganisatie is fondsenwerving een belangrijk instrument om structureel financiering rond te krijgen. Het eerste dat u kunt doen om donateurs over de brug te laten komen, is het opstellen van een transparant en helder jaarplan. Dat geeft u inzicht in het aantal donateurs en de hoogte van de donaties. Die informatie koppelt u aan duidelijke en haalbare doelstellingen waarmee u uw goede doel ondersteunt. Als uw doelstellingen helder en transparant zijn, heeft u kans dat potentiële gevers écht de portemonnee trekken. Dat ziet u natuurlijk liever structureel gebeuren.
Om het geefgedrag in goede banen te leiden, moet u vervolgens nog een paar stappen zetten. U moet aandacht houden voor de donateurs, u moet zich verplaatsen in hun wensen en gedrag. Zo zijn er diverse aandachtspunten om een duurzame relatie met de gulle gever op te bouwen. Deze rubriek helpt u daarbij, zowel rekening houdend met moeilijke tijden zoals corona, als met de periode daarna. Deze rubriek biedt heldere handvatten om fondsenwerving in uw organisatie, ook binnen de nieuwe regels rond telemarketing, te implementeren.
Het oorspronkelijke dossier is tot stand gekomen in samenwerking met Patricia Heemskerk, oprichter van Het Goededoelenmeisje, tel: 06 28 25 94 46, e-mail: [email protected], website: www.hetgoededoelenmeisje.nl