U bent hier

OR & Medezeggenschap
Zó veel OR-werk in zó weinig tijd

Zó veel OR-werk in zó weinig tijd

OR-leden moeten het werk voor de OR onder werktijd kunnen doen. Het combineren van het OR-werk met de reguliere functie is in de praktijk echter vaak een hele uitdaging. Timemanagement kan helpen de tijd efficiënter in te delen en in minder tijd meer te doen.

OR-leden of leden van een OR-commissie moeten hun OR-werk onder werktijd kunnen doen (artikel 18 WOR). Maar omdat die tijd beperkt is en OR-werk onvoorspelbaar, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Niet alleen moeten OR-leden rekening houden met verschillende agenda’s; de OR moet ook inspelen op actuele ontwikkelingen en advies- of instemmingstrajecten. Denk aan het nieuwe pensioenstelsel en de introductie van artificiële intelligentie (AI) op de werkvoer of aan het plotselinge thuiswerkadvies vanwege de coronacrisis destijds en vervolgens de overgang naar hybride werken. Het is dus zaak dat de OR de beperkt beschikbare tijd optimaal benut. 

Planning, taakverdeling en goede samenwerking zijn cruciaal voor OR

Een goede planning, taakverdeling en samenwerking spelen een doorslaggevende rol. Met een goede planning en taakverdeling kan de OR bijvoorbeeld veel (vergader)tijd besparen. Zo hebben OR-leden elk hun eigen kennis, vaardigheden en ervaring. De OR bespaart tijd door bijvoorbeeld een OR-lid met financiële kennis de financiële stukken te laten doornemen voor het OR-overleg, zodat hij de OR kan informeren over de belangrijkste of opvallendste zaken. Zo hoeven niet alle OR-leden de stukken tot op de cijfers achter de komma door te nemen.   

Werkgroepen of OR-commissies kunnen OR werk uit handen nemen

Voor onderwerpen op trajecten die meer tijd vergen, kan de OR bijvoorbeeld een werkgroep of commissie instellen. Ook hierbij geldt dat niet de hele OR zich volledig in het onderwerp hoeft te verdiepen, maar dat de werkgroep of OR-commissie met kennis van zaken het voorwerk doet en concrete voorstellen aan de OR presenteert. In een commissie mogen bovendien ook werknemers die geen lid zijn van de OR plaatsnemen. Dit kan dus een manier zijn om extra mankracht én expertise in huis halen en zo de capaciteit van de OR te vergroten. 

OR bereikt meer dankzij goede samenwerking

Ook een goede samenwerking is natuurlijk van belang om efficiënt(er) te kunnen werken. Dit geldt zowel binnen de OR als voor de partijen waarmee de OR samenwerkt, zoals de bestuurder, HR-manager, arbodeskundige, achterban of vakbonden. Voor een goede samenwerking is het van belang dat er duidelijke afspraken zijn over de aanpak, taakverdeling en doelen en dat verwachtingen over en weer uitgesproken worden. 

OR kan meer doen in minder tijd

Tenslotte is ook prioriteiten stellen en soms ‘nee’ durven zeggen van belang. In geval van tijdnood kan de OR er bijvoorbeeld ook voor kiezen om geen of minder diepgravend onderzoek te doen en volstaan met een vlotte instemming of een beknopt advies. Of de OR spreekt zich helemaal niet uit over voorgelegde zaken. Het is dan de kunst op tijd te besparen op zaken die de OR met een gerust hart kan laten passeren om zo meer tijd te creëren voor zaken waar de OR echt verschil kan maken of echt kritisch mee moet kijken.