U bent hier

2. De ANBI-status

Laatst gewijzigd: september 2022

Op het moment dat uw organisatie voldoet aan de door de Belastingdienst gestelde voorwaarden kunt u de ANBI-status aanvragen. Dit kan ook met terugwerkende kracht. Heeft u de ANBI-status gekregen, dan moet u blijven voldoen aan de voorwaarden. Zo niet, dan verliest u de lucratieve fiscale positie waar ANBI’s gebruik van kunnen maken.

Om aangewezen te worden als ANBI moet uw organisatie allereerst aan de voorwaarden voldoen. Dan kunt u de status aanvragen. De Belastingdienst controleert of uw organisatie blijft voldoen aan de voorwaarden.

Uw organisatie verkrijgt niet automatisch een ANBI-status. Om deze te verkrijgen, moet u het formulier ‘Aanvraag ­ANBI-beschikking’ invullen en opsturen naar het ANBI Team van de Belastingdienst. U kunt dit formulier downloaden op de website van de Belastingdienst. Het ingevulde formulier kunt u sturen naar: Belastingdienst/Kantoor Eindhoven ANBI...
Nadat u het aanvraagformulier heeft opgestuurd, krijgt u binnen acht weken de beschikking, een brief met de beslissing. Bij een afwijzing geeft de Belastingdienst ook de redenen waarom uw aanvraag is afgewezen. U kunt eventueel daarna de punten die in de afwijzing staan aanpassen om alsnog aan de voorwaarden te voldoen en opnieuw een aanvraag in...
Wordt uw organisatie niet als een ANBI aangewezen en bent u het niet eens met de redenen van afwijzing, dan kunt u bezwaar maken. U kunt dit bezwaar indienen binnen zes weken na de datum vermeld op de beschikking. Er gelden weinig regels over hoe een bezwaarschrift eruit moet zien. Wat er in elk geval in moet staan, zijn: de naam en het adres van...
Het is niet zo dat uw non-profitorganisatie de eenmaal verkregen ANBI-status altijd behoudt. U moet blijven voldoen aan de gestelde voorwaarden. De Belastingdienst houdt regulier toezicht en toetst in dit kader of uw organisatie terecht in de lijst is opgenomen. Voldoet u niet meer aan de gestelde voorwaarden, dan stuurt de inspecteur een...