Signalen van mentale problemen tijdig herkennen
Mentale problemen zijn vaker oorzaak van verzuim. Werknemers laten al voordat ze uitvallen zien dat het niet zo lekker loopt. Het loont dan ook om in te zetten op preventie. Dat kan door betere herkenning van de signalen.
Werknemers die uitvallen vanwege psychische klachten, een vorm van psychosociale arbeidsbelasting, laten al veel eerder zien dat ze niet goed in hun vel zitten. Tijdig herkennen van de signalen kan dus voorkomen dat deze medewerkers uitvallen. Dat kan door te zorgen voor een werkomgeving waarin werknemers zich veilig voelen om te praten over hun mentale gezondheid. Regelmatige informele gesprekken kunnen helpen om problemen vroeg te signaleren. Daarnaast is gedragsverandering een teken dat er iets aan de hand is. Dit kan zich uiten in vermoeidheid, verminderde productiviteit, vaker fouten maken of teruggetrokken gedrag. Dit kunnen aanwijzingen zijn van psychische klachten.
Verzuimcijfers vergelijken
Ook het opstellen van een inzetbaarheidsbeleid (artikel) kan een goed hulpmiddel zijn voor preventie. Een goed inzetbaarheidsbeleid begint met inzicht in het personeelsbestand. Vergelijk de verzuimcijfers (checklist) met de gegevens van de eigen sector en met de landelijke cijfers. Vallen er bij de eigen organisatie meer medewerkers uit door bijvoorbeeld psychische klachten? Dan verdient dit extra aandacht. Zijn financiële problemen een oorzaak, dan kunnen programma’s zoals budgetcoaching (tools) helpen om de stress te verminderen. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat het organisatiebeleid aansluit bij de behoeftes van de werknemers.