Persoonlijke digitale omgeving klant kan omzet verhogen
Gemak dient de mens. Met alle technologische mogelijkheden verwacht iedereen dat ook. Een klant wil met één druk op de knop iets aanvragen, bestellen of gegevens wijzigen in een persoonlijke digitale omgeving. Een persoonlijke pagina voor trouwe afnemers op de website van je organisatie is dus helemaal niet zo’n gek idee.
Heb jij al eens een online omgeving overwogen voor jouw vaste afnemers en klanten? Denk aan het aanpassen van adresgegevens, de hoeveelheid nieuwsbrieven en reclamemailings. Die techniek is er bijvoorbeeld in de vorm van Customer Relationship Management (CRM), een systeem voor klantrelatiebeheer (verdiepingsartikel).
Omzet verhogen met klantinformatie
Met een persoonlijke omgeving ondersteun je niet alleen jouw klant, maar krijgt je organisatie ook meer inzicht. Met CRM-software kun je onder andere: klanteninformatie vastleggen, klantenaccounts beheren, verkoopstrategieën verbeteren, ontwikkelingen bij klanten in kaart brengen, data verzamelen over de interesses van je klanten en de kans op het aantal herhalingsaankopen verhogen. Beschik je over actuele informatie van je klant via jouw CRM, dan kun je eventuele specifieke wensen en behoeften inzichtelijk maken. Vervolgens kun je daar desgewenst op inspelen met een product of dienst. Dit zal in de praktijk de klant tevreden stellen en je genereert voor je eigen onderneming omzet.
De voordelen een persoonlijke digitale omgeving
Natuurlijk is een persoonlijke pagina niet voor iedereen weggelegd en zal jouw organisatie daarnaast telefonisch bereikbaar moeten zijn. Maar een steeds groter deel van je klanten doet veel online en wil snel en makkelijk zijn eigen gegevens kunnen beheren. Dat levert niet alleen gemak op voor je klanten, maar ook voor je organisatie. Een voordeel is namelijk dat je deze wijzigingen sneller kan verwerken, zeker als er direct of indirect een link is naar je CRM-systeem. Je organisatie is op deze manier minder tijd en capaciteit kwijt aan relatiebeheer, er is minder kans op fouten en de wijzigingen zijn vaak sneller verwerkt. Ook als je organisatie een nieuwtje wil delen, is de persoonlijke omgeving van je klant een kanaal. Dat is zeker het geval als je een mogelijkheid laat inbouwen om vanuit de persoonlijke omgeving berichten te sturen. De klant van zelf bepalen of hij deze berichten wel of niet wil ontvangen.