Roddels weerspiegelen hartslag van de organisatie
In de meeste organisaties roddelen werknemers nogal wat af, zowel over leidinggevenden als over elkaar. De vraag is of het management roddelen op de werkvloer de kop in moeten drukken, of dat het er ook van kan profiteren.
Roddelen wordt vaak afgedaan als een verstorende kracht op de werkvloer, maar het heeft zeker ook positieve effecten. Zo beperken sommige directies in tijden van crisis of verandering de informatiestroom binnen de organisatie. Wanneer formele kanalen wegvallen, wordt roddelen de levensader voor het delen van informatie. In plaats van roddelen te zien als inherent negatief, kunnen organisaties de rol ervan erkennen in het verminderen van onzekerheid en het helpen van werknemers om met verandering om te gaan. Roddels fungeren daarnaast vaak als een vroegtijdig waarschuwingssysteem voor potentiële uitdagingen of conflicten. Ze weerspiegelen daarmee de hartslag van de werkomgeving.
Inzicht in diepere organisatorische uitdagingen
Managers worden meestal aangemoedigd om roddels in de gaten te houden, zodat ze problematisch gedrag kunnen voorkomen. Roddels kunnen echter de sociale en emotionele verbondenheid binnen teams bevorderen en een onafhankelijk ondersteuningsnetwerk stimuleren. Daarnaast zijn ze een krachtig diagnostisch hulpmiddel en geven ze inzicht in diepere organisatorische uitdagingen. In plaats van roddelen te demoniseren, moeten leiders het behandelen als een symptoom van bredere, onderliggende problemen of onopgeloste conflicten. Wanneer leiderschap zich richt op conflictoplossing tussen groepen en het verbeteren van de communicatie, wordt de werkplek sterker en samenhangender.
Benadrukken open dialoog
Pogingen om negatief geroddel de kop in te drukken door middel van strafmaatregelen, zoals prestatiebeoordelingen, zijn niet alleen ineffectief, ze kunnen ook juist een nóg giftigere omgeving creëren. Het benadrukken van open dialoog en het aanpakken van de onderliggende oorzaken is veel constructiever. Organisaties die de deugden van roddelen omarmen, kunnen van dit vaak verguisde gedrag een krachtige bondgenoot maken en transparantie, empathie en een goed presterende bedrijfscultuur (tool) bevorderen.
Met dank aan Allison Howell, VP van marktinnovatie bij Hogan Assessments