U bent hier

OR & Medezeggenschap
“Eerst een pilot” is valkuil bij initiatiefvoorstel OR

“Eerst een pilot” is valkuil bij initiatiefvoorstel OR

De ondernemingsraad (OR) mag de bestuurder voorstellen doen over elk onderwerp dat de organisatie aangaat. De ene bestuurder is blij met zo’n voorstel van de OR, de ander zit daar niet op te wachten. Wat als de bestuurder naar aanleiding van het voorstel zegt: “Laten we eerst eens een pilot doen”?

De OR mag de bestuurder ongevraagd adviseren en voorstellen doen over elk onderwerp dat betrekking heeft op de organisatie. Dankzij dit initiatiefrecht (artikel 23 WOR) kan de OR dus bij de bestuurder onderwerpen aankaarten die de OR zélf belangrijk vindt. De OR kan de bestuurder mondelinge voorstellen doen tijdens de overlegvergadering, maar kan ook buiten de vergaderingen om een schriftelijk voorstel bij hem indienen.

De bestuurder is (voorzichtig) positief

Als de bestuurder voorstelt om eerst een pilot te doen voordat een initiatiefvoorstel van de OR volledig wordt uitgevoerd, kan dit zowel kansen als valkuilen met zich meebrengen. Als de bestuurder bereid is om een pilot te organiseren, betekent dit dat hij positief staat tegenover het voorstel. Er is dus sprake van een match, alleen kiest de bestuurder voor een voorzichtige aanpak. Door te beginnen met een pilot, kan hij eerst bekijken of het voorstel van de OR kans van slagen heeft.

Valkuilen van een pilot

Er zijn echter ook een aantal mogelijke valkuilen waar de OR goed op moet letten als de bestuurder een pilot wil doen. Denk hierbij aan:

  • Onduidelijke afspraken: Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de duur, doelstellingen en evaluatiecriteria van de pilot. Zonder heldere afspraken kan de bestuurder de pilot eindeloos verlengen of het hele project afblazen zonder echt goede onderbouwing.
  • Beperkingen in de pilot: Zorg ervoor dat de pilot representatief is voor de volledige situatie, zodat de resultaten daadwerkelijk een goed beeld geven van de gevolgen en resultaten van het voorstel.
  • Geen evaluatie: Maak duidelijke afspraken over de evaluatie van de pilot. Zorg dat er concrete en meetbare resultaten zijn, zodat de bestuurder een weloverwogen besluit kan nemen over de uitvoering van het voorstel en eventuele aanpassingen.

Zorg voor open communicatie tussen OR en bestuurder

Zeker bij een pilot is open communicatie tussen de OR en bestuurder van belang. Niet alleen om ervoor te zorgen dat er een doeltreffende pilot komt, maar vooral om daarna afspraken te maken over de vervolgstappen na afloop van de pilot. Wil de bestuurder bijvoorbeeld overgaan tot een structurele invoering, dan moet hij hiervoor wellicht eerst een adviesaanvraag of instemmingsverzoek indienen bij de OR (artikel 25 en artikel 27 WOR). Dat er in samenwerking met de OR een pilot is uitgevoerd, doet daar niets aan af. Hoogstwaarschijnlijk kan de OR in zo’n geval het advies- of instemmingstraject wel vlot afhandelen, omdat de OR al goed op de hoogte is en belangrijke aandachtspunten al zijn meegenomen in het voorgenomen besluit. Een pilot is namelijk geen vrijbrief voor veranderingen.