Integrale aanpak voor bewegen op het werk
Ondanks allerlei leefstijlprogramma’s bewegen werknemers nog te weinig. Vooral bij thuiswerkende werknemers heeft de werkgever hier minder goed zicht op. Een integrale aanpak voor het stimuleren van bewegen kan helpen werknemers fit te houden.
De meeste leefstijlprogramma’s (artikel) zijn gericht op individuele werknemers en kennen een wisselend succes. Het RIVM en de HAN University of Applied Sciences pleiten daarom voor een integrale aanpak. Dat is een bredere benadering, waarbij aandacht is voor zowel de individuele werknemer als de organisatie. Uit een onderzoek dat zij deden naar het effect van een integrale aanpak voor een gezonde werkplek kwamen handvatten voor een praktische aanpak. Belangrijk voor het slagen ervan is de steun en actieve inbreng van het management. Die moet het belang van vitale medewerkers inzien en uitdragen.
Aanpak in zeven stappen
Met de uitkomsten van het onderzoek zijn zeven stappen voor het invoeren van een integrale aanpak geformuleerd:
- Stel een werkgroep samen. Die kan bestaan uit HR-professionals, medewerkers en leidinggevenden.
- Creëer draagvlak. Zorg dat iedereen in de organisatie de meerwaarde ziet van aandacht voor vitaliteit op het werk (artikel). Het is handig om hierbij de ondernemingsraad (OR) te betrekken.
- Breng behoeftes en mogelijkheden in kaart. Onderzoek welke activiteiten werknemers belangrijk vinden en hoe en wanneer ze daaraan kunnen deelnemen.
- Kies een aantal activiteiten. Maak op basis van behoeftes, mogelijkheden, verwachte effecten en kosten een keuze voor in te voeren activiteiten.
- Maak een plan van aanpak. Werk een planning uit met data, locaties en benodigde hulpmiddelen.
- Voer het plan van aanpak uit. Informeer werknemers via meerdere kanalen, zoals intranet en mail, en betrek de leidinggevenden hierbij.
- Evalueer regelmatig. Vraag naar de ervaringen van de deelnemers en gebruik de feedback als input voor volgende activiteiten.