U bent hier

OR & Medezeggenschap
Voldoen aan zorgplicht moet basis zijn voor verzuimbeleid

Voldoen aan zorgplicht moet basis zijn voor verzuimbeleid

Een detentiecentrum van de Dienst Justitiële inrichtingen kwam negatief in het nieuws vanwege het ongewoon strenge verzuimbeleid. In het artikel werd de NVAB genoemd. Die zet nog eens duidelijk uiteen wat goede bedrijfsgezondheidszorg nu eigenlijk inhoudt.

In een artikel in de Volkskrant over het verzuimbeleid bij een detentiecentrum van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) werd de Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) genoemd. De NVAB voelde zich hierdoor geroepen duidelijk te maken dat ze geen toezichthouder is en geen positie kan innemen in deze zaak. In het detentiecentrum heerste een ongewoon streng beleid voor verzuim. Medewerkers konden zich niet ziekmelden, en ontvingen hierover waarschuwingen. De druk was zo hoog dat verschillende medewerkers zich genoodzaakt zagen vakantiedagen op te nemen. Het werd hen moeilijk gemaakt om de bedrijfsarts te bezoeken en de bedrijfsarts weigerde in te gaan op verzoeken om een second opinion.  Met het strenge verzuimbeleid moest het verzuim van 20% fors omlaag worden gebracht.

Basis van goede bedrijfsgezondheidszorg

De zaak bij de DJI was voor de NVAB wel aanleiding om nog eens helder te maken wat goede bedrijfsgezondheidszorg inhoudt. Dit omvat onder andere:

  • De werkgever heeft een zorgplicht. Hij moet zorgen voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. Werknemers mogen niet ziek worden van het werk.
  • De werkgever is verplicht een bedrijfsarts in te schakelen voor de begeleiding van zieke werknemers. De bedrijfsarts moet de gelegenheid krijgen alle werkplekken te bezoeken.
  • Werknemers hebben wettelijk recht op een consult bij de bedrijfsarts, ook preventief, zonder dat ze ziek zijn. Ze hebben hiervoor geen toestemming nodig van de werkgever en ze hoeven hem ook niet in te lichten.
  • De werkgever heeft geen toegang tot medische informatie van de werknemer.
  • Elke werknemer heeft bij gefundeerde twijfel recht op een second opinion bij een andere bedrijfsarts. De bedrijfsarts mag dit alleen weigeren als daar zwaarwegende redenen voor zijn.
  • De bedrijfsarts moet een klachtenprocedure hebben.