Werknemers met creatief beroep vaker psychische klachten
Werknemers met een creatief beroep hebben vaker te maken met psychische klachten door het werk dan mensen in andere beroepen. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de UvA. Werk doen waar je je in kan verliezen is een buffer tegen burn-out, maar kennelijk ook een risicofactor.
Uit onderzoek van hoogleraar Mediastudies Mark Deuze van de Universiteit van Amsterdam (UvA) blijkt dat bijna tweederde van de respondenten die werkzaam zijn in de creatieve sector mentale en fysieke klachten heeft (gehad) door het werk. Voor zijn onderzoek bestudeerde Deuze honderden rapporten over werksituaties in de creatieve sector en ondervroeg hij creatieve makers en leden van beroepsverenigingen in de sector.
Bevlogenheid beschermt niet tegen burn-out
Opvallend is dat de respondenten aangeven dat ze hun werk heel leuk vinden en er veel voldoening uit halen. Kennelijk is dat ook een risicofactor voor het krijgen van stressklachten. Dat werk doen waar je bevlogen door raakt, beschermt tegen een burn-out, is maar deels waar. Natuurlijk draagt het bij aan werkplezier, maar juist het feit dat je je er zo in kan verliezen is ook een valkuil, blijkt hieruit.
Ongewoon hoge werkdruk in creatieve sector
Waarom het werk zo belastend is, onderzocht Deuze aan de hand van een model van collega-onderzoeker dr. Karen Nieuwenhuijsen. De manier waarop werk is georganiseerd, is de grote boosdoener. Daarin spelen drie factoren een rol:
- Er is een disbalans tussen wat mensen in hun werk stoppen en wat ze ervoor terugkrijgen. Dat gaat vooral over erkenning en waardering, en in mindere mate ook over het salaris.
- In de sector is sprake van onrechtvaardigheid. De heersende opvatting is dat als je maar goed genoeg bent, je uiteindelijk succes hebt. Dat blijkt echter vaker af te hangen van hoe je netwerk er uitziet en hoe goed je jezelf omhoog kunt werken.
- In de sector heerst een ongewoon hoge werkdruk. Medewerkers krijgen en nemen onvoldoende tijd om te herstellen van werk en gaan maar door. Er is geen tijd om op te laden. Social media versterken dit alleen maar.