Extra werkdruk IT-afdeling door digitale onkunde
Werknemers vinden het vaak lastig om hun weg te vinden in digitale systemen en doen bij ieder probleem direct een beroep op de IT-afdeling. Dit gebrek aan digitale zelfredzaamheid leidt tot extra werkdruk op de IT-afdeling.
Niets verstoort de werkdag zo erg als een IT-storing. Bijna een derde van de Nederlandse organisaties (32%) kampt wekelijks met grote verstoringen, zoals systeemfalen, hardwareproblemen of dataverlies (tool). Dit blijkt uit Europees onderzoek van TOPdesk onder 6.000 IT-managers, van wie 1.000 in Nederland. In vergelijking met andere landen doet Nederland het nog redelijk goed: in Oostenrijk (58%), Duitsland (48%) en Zwitserland (48%) komen zulke incidenten vaker voor. Ook kleinere storingen zorgen echter voor frustratie: bij de helft van de organisaties (50%) veroorzaken trage verbindingen of inlogproblemen wekelijks hinder, bij 11% zelfs dagelijks.
Dagje meelopen op IT-afdeling
De IT-afdeling is in veel organisaties dan ook het vangnet geworden voor álles wat digitaal misgaat. Twee op de vijf respondenten (43%) vindt wel dat een hoop werknemers hun eigen IT-problemen veroorzaken. Bijna zes op de tien IT’ers (59%) wijzen erop dat veel storingen ontstaan doordat werknemers niet begrijpen hoe complex IT tegenwoordig is. Vooral Generatie Z (artikel) stoort zich hieraan: 56% vindt dat collega’s te snel om hulp vragen, tegenover 42% van Generatie X. Niet vreemd dus ook dat 60% van de IT’ers hun collega’s het liefst eens een dagje zouden laten meelopen op de afdeling.
Handen vol aan brandjes blussen
De gevolgen van al die digitale storingen blijven overigens niet beperkt tot de IT-afdeling. Volgens 41% van de respondenten leidt het wekelijks tot extra werkdruk in de héle organisatie. IT-teams hebben hun handen vol aan het blussen van brandjes en komen nauwelijks toe aan het doorvoeren van structurele verbeteringen (43%). Omdat vier op de tien IT’ers (43%) daarnaast aangeven dat hun afdeling de middelen mist om storingen efficiënt op te lossen, blijven dezelfde problemen terugkeren en loopt de werkdruk verder op.
Lucht aan IT-teams
De druk op IT-afdelingen laat vooral zien hoe belangrijk samenwerking binnen organisaties is. Als werknemers beter begrijpen hoe IT werkt en zelf kleine problemen kunnen oplossen, geeft dat niet alleen lucht aan IT-teams, maar verbetert het ook de digitale ervaring voor iedereen. Uiteindelijk draait het erom dat elke afdeling prettig kan werken met technologie en dat organisaties strategisch inzetten op digitale zelfredzaamheid als onderdeel van hun bredere IT- en werkplekstrategie.
Dit nieuwsartikel is geschreven door Max Veenhof, business consultant bij TOPdesk