U bent hier

OR & Medezeggenschap
Nederlandse cfo’s zetten in op AI en digitalisering

Nederlandse cfo’s zetten in op AI en digitalisering

Uit recent onderzoek van Deloitte blijkt dat Nederlandse chief financial officers (cfo’s) zich vooral richten op het verhogen van productiviteit, het optimaliseren van kosten en het stimuleren van groei. Digitalisering en de inzet van artificial intelligence (AI) spelen daarbij een steeds belangrijkere rol. De benodigde budgetten hiervoor blijven echter beperkt.

Volgens de nieuwste Deloitte CFO Survey verwacht 70% van de cfo’s in Nederland een omzetstijging in de komende twaalf maanden, ondanks dat velen rekening houden met een mogelijke krimp van het personeelsbestand. Door te investeren in digitalisering, automatisering en effectieve prijsstrategieën hopen zij duurzame omzetgroei te realiseren.
Momenteel ondersteunt AI maximaal 25% van de strategische besluitvorming bij zo’n 90% van de ondervraagde organisaties. Een derde van de cfo’s verwacht dat AI binnen vijf jaar meer dan de helft van deze besluitvorming zal ondersteunen. Hoewel AI steeds vaker wordt toegepast, is slechts 20% van de organisaties van plan om in de toekomst meer dan een kwart van het technologie- en digitaliseringsbudget aan AI te besteden.

Tekorten aan data-, digitale en AI-vaardigheden

Op het gebied van risicomanagement ziet 40% van de cfo’s geopolitieke risico’s als een aanzienlijk risico voor het businessmodel. Dit leidt onder andere tot het uitstellen van grote investeringsprojecten en een sterke focus op het behouden van liquiditeit. Opvallend is dat ruim 80% van de respondenten vindt dat de invloed van de cfo binnen de raad van bestuur de afgelopen vijf jaar is toegenomen. Tegelijkertijd vormt een tekort aan data-, digitale en AI-vaardigheden een belangrijke uitdaging: meer dan de helft van de cfo’s ervaart structurele tekorten op deze gebieden, wat de transformatie van hun financiële organisatie belemmert.