U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Geen norm voor maximale temperatuur op werkvloer

Geen norm voor maximale temperatuur op werkvloer

Het is steeds vaker tropisch warm voor Nederlandse begrippen en dat is ook te merken op de werkvloer. Voor sommige werknemers voelt het als te warm, maar de Arbowet schrijft geen maximale temperatuur voor op de werkvloer.

In artikel 6.1 van het Arbobesluit staat dat de temperatuur op de arbeidsplaats (tool) geen schade mag veroorzaken aan de gezondheid van de werknemers. Kan dat toch gebeuren? Dan moet de werkgever persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) ter beschikking stellen. Als die onvoldoende helpen om schade aan de gezondheid te voorkomen, moet de werkgever de duur van de arbeid beperken of ervoor zorgen dat werknemers regelmatig afwisselen tussen hitte (tool) en een ruimte waarin geen schade aan de gezondheid kan ontstaan.

Werkgever hoeft zich niet aan vuistregels te houden

Toch zijn er wel vuistregels, maar een werkgever is niet verplicht om zich eraan te houden:

  • maximaal 30 graden bij zittend kantoorwerk;
  • maximaal 28 graden bij licht lichamelijk werk;
  • maximaal 26 graden en een voelbare luchtstroom bij intensief werk, maximaal 25 graden zonder voelbare luchtstroom;
  • maximaal 25 graden en een voelbare luchtstroom bij zeer intensief werk, maximaal 23 graden zonder voelbare luchtstroom.

Bij de beoordeling van hitte is het verstandig om naast de temperatuur andere omstandigheden mee te wegen. Ook luchtvochtigheid, stralingswarmte en windkracht spelen mee. De KNMI gebruikt hiervoor de term hittekracht.

De cao kan relevante afspraken bevatten

Ook al zijn er geen wettelijke regels, in de cao kunnen wel afspraken staan over werken in hitte. Als dat het geval is, moet de werkgever deze maatregelen naleven. Vooral voor buitenwerk staan er vaak regels in de cao over verplichte maatregelen vanaf een bepaalde temperatuur.

OR kan voorstel doen om hitte dragelijk te maken

Een werkgever doet er goed aan om maatregelen te nemen bij hitte. Dat is niet alleen goed voor de werknemers, maar ook voor de organisatie. Hoe hoger de temperatuur op de werkvloer is, hoe lager de productiviteit van de werknemers. Ook de ondernemingsraad (OR) kan actie ondernemen als de raad signalen krijgt van de achterban dat het te warm is op de werkplek. Zo kan de OR een voorstel doen om te werken volgens een tropenrooster of om extra pauzes in te lassen.