Verhoging van het minimumjeugdloon per 2027
Per 2027 gaat het minimumjeugdloon voor jongeren van 16 tot en met 20 jaar omhoog. Het besluit dat dit regelt is onlangs gepubliceerd in het Staatsblad, waarmee de wijziging officieel doorgaat.
In de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) is vastgelegd op hoeveel loon elke werknemer vanaf 21 jaar minimaal recht heeft per uur. Werknemers van 15 tot en met 20 jaar hebben recht op een percentage van dit minimumloon, afhankelijk van hun leeftijd. Dat het kabinet deze percentages wil verhogen per 2027 is al langer bekend. De algemene maatregel van bestuur (AMvB) die dit regelt, stond aan het begin van dit jaar online ter consultatie. Inmiddels is het besluit gepubliceerd in het Staatsblad.
Meer bestaanszekerheid voor jongeren
Het doel van de beoogde verhoging is het verbeteren van de toereikendheid van het loon van jongeren. Dit is vooral van belang voor jongeren die voor hun bestaan afhankelijk zijn van het minimumjeugdloon. Wel vindt het kabinet het belangrijk dat voor jongeren de focus blijft liggen op het volgen van een opleiding. Daarom houdt het kabinet vast aan een afwijkend minimumjeugdloon ten opzichte van het reguliere minimumloon. De verhoging gaat gelden voor jongeren van 16 tot en met 20 jaar. Voor jongeren van 15 jaar blijft het minimumjeugdloon hetzelfde.
| Leeftijd | Huidige staffel | Na verhoging per 2027 |
| 15 jaar | 30% | 30% |
| 16 jaar | 34,5% | 40% |
| 17 jaar | 39,5% | 50% |
| 18 jaar | 50% | 62,5% |
| 19 jaar | 60% | 75% |
| 20 jaar | 80% | 87,5% |
| 21 jaar | 100% | 100% |
Geen lager minimumloon meer voor bbl’ers
Daarnaast verdwijnt per 2027 de bbl-loonstaffel. Op dit moment gelden voor werknemers van 18, 19 of 20 jaar die een arbeidsovereenkomst hebben in verband met een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) (tool) lagere minimumbedragen. Maar het minimumloon voor studenten in de bbl wordt vanaf 2027 gelijkgetrokken met het minimumjeugdloon.