OR & Medezeggenschap
Medezeggenschap in het SER-jaarverslag 2013

De Sociaal-Economische Raad (SER) heeft het SER-jaarverslag 2013 gepubliceerd. Een onderdeel van het jaarverslag is gereserveerd voor activiteiten op het gebied van de medezeggenschap. Wat deed de SER in 2013 voor de medezeggenschap?

In het SER-jaarverslag 2013 besteedt de Raad uitgebreid aandacht aan zijn taken op het gebied van de medezeggenschap. Zo nam de SER per 1 januari 2013 flink wat taken over van het GBIO dat eind 2012 werd opgeheven. Daarnaast kreeg de SER een aantal nieuwe (bestuurlijke) medezeggenschapstaken dankzij de wijziging van de WOR per 19 juli 2013. Daarmee werd de SER verantwoordelijk voor de bevordering van medezeggenschap in het Nederlandse bedrijfsleven. Om dat te realiseren, richtte de SER de Commissie Bevordering Medezeggenschap (CBM) op.

Commissie Bevordering Medezeggenschap

De CBM stimuleert organisaties om een OR in te stellen en bevordert de kwaliteit van medezeggenschap. De CBM doet dat door zich onder meer te richten op de kwaliteit van OR-scholing en het opstellen van richtbedragen voor scholing. Daarnaast bereidt de CBM SER-adviezen voor over medezeggenschapsaangelegenheden en behandelt ontheffingsverzoeken van bestuurders om geen OR te hoeven instellen. In 2013 ontving één onderneming ontheffing.

SCOOR en scholingskamers ter bevordering van medezeggenschap

In het verslagjaar richtte de SER – naast de CBM – de Stichting Certificering Opleiding Ondernemingsraden (SCOOR) op en de scholingskamers voor de bedrijfscommissies Markt I en Markt II. SCOOR bewaakt de kwaliteit van OR-opleidingen door een systeem van certificering voor opleidingsinstituten. Bij de scholingskamers kunnen ondernemingsraden terecht die een conflict hebben met hun bestuurder over scholing. Het belang van OR-scholing staat voorop en daarom hanteren de scholingskamers een snelle en efficiënte adviesprocedure.