U bent hier

OR & Medezeggenschap
Tussenpersoon voor beter contact achterban

Tussenpersoon voor beter contact achterban

Voor elke OR of PVT is het contact met de achterban een speerpunt van hun beleid. Hoe onderhoud u dat contact en zorgt u dat het personeel volledig betrokken blijft bij het medezeggenschapswerk? Een manier om de communicatie met de achterban serieus op te pakken, is het inschakelen van een tussenpersoon.

Een tussenpersoon kan de ontbrekende schakel zijn tussen OR/PVT en achterban. Zo iemand zit zelf niet in de OR, maar heeft wél belangstelling voor het werk van de raad. Een tussenpersoon moet dus gemotiveerd zijn om als intermediair te fungeren. Het werken met tussenpersonen kan vooral een uitkomst zijn als er bij het verdelen van de achterban over de beschikbare OR-leden (groepen) medewerkers 'overblijven'. Een tussenpersoon uit de bewuste afdeling kan dan handig zijn om toch de mening van deze mensen mee te nemen in de volgende OR-vergadering of dit personeel uitgebreid te informeren over een raadsbesluit.

Tijd OR-werk

Werken als tussenpersoon kan veel tijd gaan kosten. Daarom is het goed als de OR in dat geval bij de bestuurder erop aandringt dat de tussenpersoon zijn OR-werk in werktijd kan verrichten. Dan wordt het voor werknemers aantrekkelijk op deze manier actief vorm te geven aan de medezeggenschap in hun organisatie. Voor uw bestuurder geldt dat het in feite niet uitmaakt wie de werktijd benut voor OR-werk: de tussenpersoon of iemand anders van de raad.