U bent hier

OR & Medezeggenschap
Voorwaarden aftrek transitievergoeding bekend

Voorwaarden aftrek transitievergoeding bekend

De werkgever mag straks bepaalde kosten van de transitievergoeding voor werknemers aftrekken. Onlangs is er meer bekend gemaakt over de voorwaarden die hierbij gelden en de kosten waarvoor dit geldt. De regels gaan per 1 juli 2015 in en zijn ook interessant voor uw OR aangezien het vaak gaat om scholingskosten. Verandert het beleid voor personeelsopleidingen daardoor, dan is uw instemmingsrecht van toepassing.

Het kabinet heeft het Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding (pdf) gepubliceerd waardoor er meer duidelijkheid is over de kosten die uw organisatie in mindering mag brengen op de transitievergoeding die elke werknemer moet ontvangen die vanaf 1 juli 2015 na minimaal twee jaar onvrijwillig vertrekt.

Onder voorwaarden kosten aftrekken van transitievergoeding

In het nieuwsartikel ‘OR heeft mogelijk stem bij transitievergoeding’ kon u al lezen welk soort kosten er kunnen worden afgetrokken van de transitievergoeding. Uit het besluit blijkt dat uw organisatie aan elk van de volgende voorwaarden moet voldoen om kosten af te mogen trekken van de transitievergoeding van een werknemer:

  • Uw organisatie heeft voordat de kosten gemaakt zijn, de werknemer er schriftelijk van op de hoogte gesteld dat de kosten gemaakt worden en om welke kosten het precies gaat.
  • De werknemer heeft schriftelijk ingestemd met het in mindering brengen van de kosten op zijn transitievergoeding.
  • De kosten die uw organisatie aftrekt van de transitievergoeding van een werknemer zijn ook werkelijk gemaakt ten behoeve van die werknemer.
  • Het loon van de werknemer mag niet tot de kosten gerekend worden. 
  • Er is een redelijke verhouding tussen de kosten en het doel waarvoor deze gemaakt zijn.
  • De kosten moeten worden gemaakt tijdens of na de periode waarover de transitievergoeding wordt berekend.
  • De kosten kunnen niet op een derde worden verhaald.
  • De kosten kunnen niet op de werknemer worden verhaald.

Met afspraken in cao is schriftelijke toestemming niet nodig

Let op: schriftelijke toestemming van de werknemer voor het in mindering brengen van de kosten op zijn transitievergoeding is niet nodig als er tussen werkgever en werknemer andere afspraken gemaakt zijn. Als er bijvoorbeeld in de cao of arbeidsovereenkomst staat welke kosten er in mindering gebracht mogen worden, is aparte toestemming niet nodig.