U bent hier

OR & Medezeggenschap
Werkkostenregeling aanpakken als OR!

Werkkostenregeling aanpakken als OR!

Uw bestuurder is er waarschijnlijk al mee bezig: het arbeidsvoorwaardenpakket wordt binnenste buiten gekeerd. Wat kan er wel en wat er kan niet onder de Werkkostenregeling vallen? Er zijn best veel organisaties waar het huidige pakket aan 'verstrekkingen en vergoedingen' groter is dan 1,4% van de loonsom. De kans is dus groot dat u als ondernemingsraad spoedig met wijzigingsvoorstellen te maken krijgen. Wat moet u dan doen?

  • Uw OR kan het beste eerst zelf het hele pakket doornemen en bedenken wat voor u en uw achterban het meeste waard is. Doe dit het liefst voor uw bestuurder met een voorstel komt. Die informatie zal vrijwel altijd van P&O moeten komen.
  • Ook is het van belang dat er een evenwichtig pakket ontstaat. Er moeten dus niet alleen regelingen komen die duur zijn en voor een beperkte groep werknemers gelden.
  • Bij wijzigingen van de fiscale wetgeving gaan bestuurders het versoberen van regelingen vaak beargumenteren met 'het mag niet meer van de minister'. U moet daar goed op letten! In de nieuwe Werkkostenregeling is niet één bestaande regeling verboden. Het is een kwestie van keuzes, niet van mogen.
  • De Werkkostenregeling mag op verschillende momenten ingaan: in 2011, 2012, 2013 of 2014. Per 1 januari 2014 is het verplicht bij elke organisatie.