U bent hier

Onderneming & Arbo
Beoordelingsgesprek biedt ontwikkelkansen

Beoordelingsgesprek biedt ontwikkelkansen

In december vinden er in veel organisaties beoordelingsgesprekken plaats. Vaak zien medewerkers ertegen op en ervaren leidinggevenden het als een enorme papierwinkel, waar ze eigenlijk niemand een plezier mee doen. Toch kunt u het beoordelingsgesprek ook aangrijpen als ontwikkelkans.

Het beoordelingsgesprek is maar al te vaak een verplicht nummer. Ook kan de sfeer plotseling verharden. De beoordeling is bijvoorbeeld niet objectief, alleen ‘harde’ prestaties worden gemeten of een manager stelt zich opeens veel kritischer op dan zijn medewerkers van hem gewend zijn. Als een werknemer de indruk heeft dat hij alleen maar kritiek krijgt om een salarisverhoging te voorkomen, kan dat tot ontevredenheid leiden.

Over ontwikkeling praten tijdens beoordelingsgesprek

Beoordelen ‘oude stijl’ komt uit een tijd waarin hiërarchie een veel grotere rol speelde in organisaties. Veel leidinggevenden voelen zich er helemaal niet prettig bij om aan het eind van het jaar opeens een ‘vonnis’ te moeten vellen. Zij geven liever leiding op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen. Vindt u het bovendien belangrijk dat medewerkers verantwoordelijkheid nemen voor hun ontwikkeling, dan moet u beoordelingsgesprekken anders aanpakken.

Beoordelingsgesprek wordt ontwikkelgesprek

Maak van het beoordelingsgesprek een ontwikkelgesprek. In dit gesprek komen de ontwikkeling van de medewerker, de leidinggevende en de organisatie aan bod. De manager stelt open vragen aan de werknemer en vraagt hem zijn resultaten en prestaties te evalueren. Vervolgens geeft hij zijn eigen mening op basis van concrete en objectieve feiten. De leidinggevende stimuleert de ontwikkeling van de sterke punten van de medewerker en helpt hem om die capaciteiten te herkennen door vragen te stellen als: ‘Wat gaat er goed? Waar krijg je energie van? Wat was jouw beste project afgelopen jaar?’ Uiteraard komen fouten ook ter sprake. Doe dit dan wel op een positieve manier: hoe kan de medewerker van zijn fouten leren en deze vertalen naar een uitdaging voor de toekomst?