U bent hier

Onderneming & Arbo
Wat is uw persoonlijke conflictstijl?

Wat is uw persoonlijke conflictstijl?

Iedere werknemer heeft zijn eigen conflictstijl. Door inzicht te verkrijgen in deze verschillende conflictstijlen, begrijpt u beter waarom werknemers op een bepaalde manier op een situatie reageren. Maar ook voor uzelf kan het handig zijn om te weten welke conflictstijl u heeft. U kunt vaak beter met een (dreigend) conflict omgaan als u uw eigen stijl kunt loslaten en een conflictstijl kiest die beter bij de situatie past.

Volgens het Thomas-Kilmann Instrument zijn er vijf basisconflictstijlen:

  • doordrukken; heeft u deze conflictstijl, dan bent u weinig bereidwillig om u aan te passen aan de mening van anderen. Het doel van deze stijl is om uw eigen wil op te leggen aan de ander.
  • vermijden; heeft u deze conflictstijl, dan gaat u conflicten vaak uit de weg. Dit kunt u doen uit zelfbehoud of omdat u het vanwege de omstandigheden niet het juiste moment vindt om het conflict uit te vechten.
  • compromis zoeken;  heeft u deze conflictstijl, dan bent u bereid om samen te werken, maar u schikt zich niet volledig naar de ander. Beide partijen moeten water bij de wijn doen.
  • exploreren; heeft u deze conflictstijl, dan zoekt u samen met de andere partij naar een win-winsituatie. Hier is vaak diepgravend onderzoek voor nodig naar de oorzaken en belangen bij het conflict.
  • toegeven; heeft u deze conflictstijl, dan geeft u al snel de andere partij haar zin, zodat het conflict snel beëindigd is. Het risico is wel dat u wat te gemakkelijk over u heen laat lopen.

Test uw persoonlijke conflictstijl

Met de vaktool ‘Welke conflictstijl heeft u?’ komt u erachter welke natuurlijke conflictstijl u heeft. Dit kan u helpen bij het op een effectieve manier oplossen van conflicten. In het HR dossier ‘Help werknemers conflicten benutten’, dat vandaag bij abonnees op de mat valt, leest u vervolgens wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende conflictstijlen. Ook staan in dit dossier handvatten die u helpen bij het oplossen van conflicten tussen werknemers.