U bent hier

3. Aan de slag met het organisatiecomité

Laatst gewijzigd: mei 2021

Het is belangrijk om structuur aan te brengen in het organiseren van een evenement. Dit doet u door een organisatiecomité samen te stellen. U kunt het werk dan verdelen onder de leden die hierin zitting hebben. Ook zullen beslissingen meer draagkracht hebben met een organisatiecomité. U wil natuurlijk niet dat alles in het honderd loopt vanwege slechte communicatie en onduidelijke taakverdelingen.

overleg

De activiteiten die bij het organiseren komen kijken, zijn enorm divers. In de eerste plaats gaat het niet alleen om het tijdstip waarop het evenement daadwerkelijk plaatsvindt, maar ook om de periode ervoor en erna. U moet daarom zorgen voor een vorm van overleg waarbij iedereen elkaar regelmatig op de hoogte houdt.

Bij het samenstellen van een organisatiecomité is het belangrijk dat de taken duidelijk zijn afgebakend. Tijdens het organisatieproces is het belangrijk om onderscheid te maken in: interne organisatie; interne communicatie; publiciteit. Het is dan ook verstandig om deze aspecten te verdelen over verschillende collega’s die ook zitting hebben in uw...
Een goede organisator heeft een aantal karaktereigenschappen nodig. Een goede organisator is allereerst nauwgezet en keurig. Bij het uitzetten en opvolgen van de gekozen organisatiestrategie is dit van groot belang. U kunt beter zo nu en dan het gevoel hebben dat u te nauwkeurig bent dan dat u (vaak belangrijke) details aan uw aandacht laat...
Entertainment speelt een belangrijke rol bij veel evenementen en is bovendien vaak datgene wat de gasten bijblijft. Maak daarom zorgvuldige keuzes. Wat is in uw situatie het meest passend? Een stand-upcomedian, een optreden van een eigentijdse band of een geïmproviseerd toneelstuk met uw gasten; ieder soort entertainment drukt een heel eigen...